Seamless Distribution Systems AB levererar innovativa lösningar för digital distribution av samtalstid och mobil data genom mobiloperatörer, banker och retail i bl.a. Afrika, Mellanöstern, Latinamerika och Asien. SDS erbjuder utöver detta både support och s.k. managed operations till sina kunder, där support är Bolagets största intäktskälla. SDS förvärvade nyligen Seamless Digital Distribution AB, som är verksamma inom distribution av elektroniska produkter inom detaljhandeln och bankväsendet i Sverige och Danmark. Bolaget är verksamma i 30 länder och hanterar mer än 5,3 miljarder transaktioner årligen och når över 300 miljoner abonnenter. SDS är noterade på First North Stockholm sedan juli 2017.
Pressmeddelanden
Stark orderingång under det tredje kvartalet
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget är lönsamt på rullande 12 månader. Under det senaste året har SDS erhållit flertalet större order, där bl.a. orders i Kenya och Kamerun anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBITDA-resultat om 50 MSEK år 2020. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 70 SEK på 2020 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklings-organisation, med cirka 132 anställda och ytterligare 90 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon, vilket är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl.a. BNP-tillväxt och teknologisk utveckling, vilket möjliggör billigare mobiltelefoner, förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Omfattande innovationsarbete möjliggör ökade marginaler
SDS arbetar löpande med att vidga sitt produkterbjudande i syfte att kunna erbjuda en så heltäckande tjänst som möjligt. Resultatet av detta arbete har inte minst visat sig under COVID-19, då Bolaget erhållit flertalet tilläggs-order från befintliga kunder. Det försäljningsmässiga värdet på dessa orders är ofta litet, men med hänsyn till att tilläggsorders primärt består av mjukvara bedöms bruttomarginalen vara närmare 100 %.
- Affärskritisk tjänst innebär konjunkturskydd
SDS tillhandahåller en för sina kunder affärskritisk tjänst, och Bolaget har vad Analyst Group erfar aldrig blivit av med en kund. Detta har också visat sig under pågående Coronapandemi, där Bolaget erhållit flertalet tilläggsorders från befintliga kunder, samtidigt som tidigare erhållna orders från nya kunder har fullföljts. Detta ses som ett bevis på att Bolaget tillför ett omfattande värde till sina kunder, och bör medföra en värderingspremie.
- Tagit flera stora orders från ledande operatörer
Seamless har den senaste tiden tagit ett flertal stora orders, och ingick under Q3-20 b.la ett avtal med en av världens största och mest innovativa mobiloperatörer, baserad i Kenya. Detta avtal bedömer Analyst Group kan komma att innebära signifikant merförsäljning på sikt, och vi anser att potentialen i avtalet över tid kan vara likvärdig den som SDS samarbete med MTN Group har inneburit.
9
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Förvärvssynergier börjar synas i marginalen
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamt. Under det senaste året har SDS erhållit flertalet större ordrar, där bl.a. ordrarna i Sydafrika och Mongoliet anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 23 MSEK år 2020. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 47 SEK på 2020 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklingsorganisation med cirka 132 anställda och ytterligare 90 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon, vilket är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl a BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Omfattande innovationsarbete möjliggör ökade marginaler
SDS arbetar löpande med att vidga sitt produkterbjudande i syfte att kunna erbjuda en så heltäckande tjänst som möjligt. Resultatet av detta arbete har inte minst visat sig under COVID-19, då Bolaget erhållit flertalet tilläggsordrar från befintliga kunder. Det försäljningsmässiga värdet på dessa ordrar är ofta litet, men med hänsyn till att tilläggsordrarna primärt består av mjukvara bedöms bruttomarginalen vara närmare 100 %.
- Affärskritisk tjänst innebär konjunkturskydd
SDS tillhandahåller en för sina kunder affärskritisk tjänst, och Bolaget har vad Analyst Group erfar aldrig blivit av med en kund. Detta har också visat sig under pågående Coronapandemi, där Bolaget erhållit flertalet tilläggsordrar från befintliga kunder, samtidigt som tidigare erhållna ordrar från nya kunder har fullförts. Detta ses som ett bevis på att Bolaget tillför ett omfattande värde till sina kunder, och bör medföra en värderingspremie.
- Förvärv av eServGlobal möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eServGlobal, vilka är verksamma inom exakt samma nisch som SDS. eServGlobal har emellertid, till skillnad från SDS, haft betydande lönsamhetsproblem, varför förvärvet skedde till låga P/S 0,5x. Förvärvet förväntas bl a leda till omfattande synergier i form av besparingar på kostnadssidan.
9
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Underpresterande förvärvsobjekt möjliggör synergier
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamt. Under det senaste halvåret har SDS erhållit flertalet större ordrar, där bl.a. ordrarna i Sydafrika och Mongoliet anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBITDA-resultat om 48 MSEK år 2020. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 47 SEK på 2020 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklingsorganisation med cirka 132 anställda och ytterligare 90 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon, vilket är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl a BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential långsiktigt
SDS tecknade under Q4-18 ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör förväntas avtalet driva tillväxt från 2021 och framåt.
- Affärskritisk tjänst innebär konjunkturskydd
SDS tillhandahåller en för sina kunder affärskritisk tjänst, och Bolaget har vad Analyst Group erfar aldrig blivit av med en kund. Detta har också visat sig under pågående Coronapandemi, där Bolaget erhållit flertalet tilläggsordrar från befintliga kunder, samtidigt som tidigare erhållna ordrar från nya kunder har fullförts. Detta ses som ett bevis på att Bolaget tillför ett omfattande värde till sina kunder, och bör medföra en värderingspremie.
- Förvärv av eServGlobal möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eServGlobal, vilka är verksamma inom exakt samma nisch som SDS. eServGlobal har emellertid, till skillnad från SDS, haft betydande lönsamhetsproblem, varför förvärvet skedde till låga P/S 0,5x. Förvärvet förväntas bl a leda till omfattande synergier i form av besparingar på kostnadssidan.
9
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lågpresterande förvärvsobjekt möjliggör synergier
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamt. Under det senaste halvåret har SDS erhållit flertalet större ordrar, där bl.a. ordrarna i Sydafrika och Mongoliet anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 52 MSEK 2020E. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 62 SEK på 2020 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklingsorganisation med cirka 56 anställda och ytterligare 68 konsulter (innan förvärv), vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon, vilket är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl a BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential
SDS tecknade under Q4-18 ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör förväntas avtalet driva tillväxt under 2020 och 2021.
- Expansion till nya marknader ses som option
SDS har avtal med MTN, en av världens största operatörer, på nästan samtliga av MTNs marknader. Än så länge finns dock inga avtal på vissa av de 21 marknader som MTN är verksamma. Det bedöms som sannolikt att SDS framgent kommer ha möjlighet att skriva avtal med MTN på åtminstone två av dessa marknader. Givet en licensmodell kan dessa avtal enligt Analyst Groups uppskattning vara värda cirka 10-15 MSEK initialt.
- Förvärv av eServGlobal möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eServGlobal, vilka är verksamma inom exakt samma nisch som SDS. eServGlobal har emellertid, till skillnad från SDS, haft betydande lönsamhetsproblem, varför förvärvet sker till låga P/S 0,5x. Förvärvet förväntas bl a leda till omfattande synergier i form av besparingar på kostnadssidan.
9
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lågpresterande förvärvsobjekt möjliggör synergier
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamt. Under H2-18 och H1-19 erhöll SDS flertalet större ordrar, där bl.a. ordern i Etiopien anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBITDA-resultat om 27,7 MSEK 2019E. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 35 SEK på 2019 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklingsorganisation med cirka 56 anställda och ytterligare 68 konsulter (innan förvärv), vilket medför höga bas-kostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnads-länder, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon, vilket är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl a BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential
SDS tecknade under Q4-18 ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör estimeras avtalet vara värt mer än 20 MSEK totalt under 2019 och 2020.
- Expansion till nya marknader ses som option
SDS har avtal med MTN, en av världens största operatörer, på nästan samtliga av MTNs marknader. Än så länge finns dock inga avtal på 6 av de 21 marknader som MTN är verksamma. Det bedöms som sannolikt att SDS framgent kommer ha möjlighet att skriva avtal med MTN på, om inte alla, åtminstone två av dessa marknader. Givet en licensmodell kan dessa avtal enligt Analyst Groups uppskattning vara värda cirka 10-15 MSEK initialt.
- Förvärv av eServGlobal möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eServGlobal, vilka är verksamma inom exakt samma nisch som SDS. eServGlobal har emellertid, till skillnad från SDS, haft betydande lönsamhetsproblem, varför förvärvet sker till låga P/S 0,5x. Förvärvet förväntas bl a leda till omfattande synergier i form av besparingar på kostnadssidan.
8
Värdedrivare
6
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lågpresterande förvärvsobjekt möjliggör synergier
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamma. Under H2-18 och H1-19 erhöll SDS flertalet större ordrar, där bl.a. ordern i Etiopien anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBITDA-resultat om 17,1 MSEK 2019E. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 30 SEK på 2019 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklingsorganisation med cirka 56 anställda och ytterligare 68 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon. Detta är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl.a. BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential
SDS tecknade under Q4-18 ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör estimeras avtalet vara värt cirka 50 MSEK totalt under 2019 och 2020.
- Expansion till nya marknader ses som option
SDS har avtal med MTN, en av världens största operatörer, på nästan samtliga av MTNs marknader. Än så länge finns dock inga avtal på 6 av de 21 marknader som MTN är verksamma. Det bedöms som sannolikt att SDS framgent kommer ha möjlighet att skriva avtal med MTN på, om inte alla, åtminstone två av dessa marknader. Givet en licensmodell kan dessa avtal enligt Analyst Groups uppskattning vara värda cirka 10-15 MSEK initialt.
- Förvärv av eServGlobal möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eServGlobal, vilka är verksamma inom exakt samma nisch som SDS. eServGlobal har emellertid, tid skillnad från SDS, haft betydande lönsamhetsproblem, varför förvärvet sker till låga P/S 0,3x. Förvärvet förväntas bl.a. leda till omfattande synergier i form av besparingar på kostnadssidan.
8
Värdedrivare
6
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Starkare lönsamhet runt hörnet
SDS har på kort tid lyckats vända verksamheten från förlust under Q1-18 till vinst under Q4-18 och Q1-19. Bolaget erhöll under Q4-18 flertalet större ordrar, där bl.a. ordern i Etiopien anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 24,0 MSEK 2019E. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 34 SEK på 2019 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklingsorganisation med cirka 56 anställda och ytterligare 68 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon. Detta är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl.a. BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential
SDS tecknade under Q4-18 ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör estimeras avtalet vara värt cirka 50 MSEK totalt under 2019 och 2020.
- Expansion till nya marknader ses som option
SDS har avtal med MTN, en av världens största operatörer, på nästan samtliga av MTNs marknader. Än så länge finns dock inga avtal på 6 av de 21 marknader som MTN är verksamma. Det bedöms som sannolikt att SDS framgent kommer ha möjlighet att skriva avtal med MTN på, om inte alla, åtminstone två av dessa marknader. Givet en licensmodell kan dessa avtal enligt Analyst Groups uppskattning vara värda cirka 10-15 MSEK initialt.
- Förvärv av eProducts möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eProducts terminaler och IP-rättigheter. Köpeskillingen uppgick till 0,2 MSEK. eProducts hade 2017 en omsättning om 111 MSEK. SDS ambition är att med hjälp av befintlig teknologi effektivisera verksamheten, vilket kan leda till besparingar.
8
Värdedrivare
6
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Mottagna ordrar visar sig på sista raden
SDS har på kort tid lyckats vända verksamheten från förlust under Q1-18 till vinst under Q4-18. Bolaget erhöll under Q4-18 flertalet större ordrar, där bl.a. ordern i Etiopien anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 24,0 MSEK 2019E. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 34 SEK på 2019 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklings-organisation med cirka 56 anställda och ytterligare 68 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon. Detta är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl.a. BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential
SDS tecknade under Q4-18 ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör estimeras avtalet vara värt cirka 50 MSEK totalt under 2019 och 2020.
- Expansion till nya marknader ses som option
SDS har avtal med MTN, en av världens största operatörer, på nästan samtliga av MTNs marknader. Än så länge finns dock inga avtal på 6 av de 21 marknader som MTN är verksamma. Det bedöms som sannolikt att SDS framgent kommer ha möjlighet att skriva avtal med MTN på, om inte alla, åtminstone två av dessa marknader. Givet en licensmodell kan dessa avtal enligt Analyst Groups uppskattning vara värda cirka 10-15 MSEK initialt.
- Förvärv av eProducts möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eProducts terminaler och IP-rättigheter. Köpeskillingen uppgick till 0,2 MSEK. eProducts hade 2017 en omsättning om 111 MSEK. SDS ambition är att med hjälp av befintlig teknologi effektivisera verksamheten, vilket kan leda till besparingar.
4
Värdedrivare
1
Historisk lönsamhet
4
Ledning & Styrelse
1
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Stark orderbok väntas ge bra utväxling framgent
SDS har på kort tid lyckats vända verksamheten från förlust under Q1-18 till break even under Q2 och Q3. Bolaget har under Q4-18 erhållit flertalet större ordrar, där bl.a. ordern i Etiopien anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 24,0 MSEK 2019E. Baserat på en relativvärdering, härleds ett potentiellt värde per aktie om 34 SEK på 2019 års prognos.
- Skalbar affärsmodell möjliggör marginalexpansion
Bolaget har en omfattande sälj- och utvecklings-organisation med cirka 56 anställda och ytterligare 68 konsulter, vilket medför höga baskostnader. Organisationen är dock placerad i lågkostnadsländer, och vid högre försäljningsvolymer tillkommer emellertid inga större kostnader. Detta medför en skalbar affärsmodell, och när nya avtal signeras kan vinsten öka snabbt.
- Antalet mobilanvändare i Afrika fortsätter öka
GSMA estimerar att cirka 44 % av befolkningen i Afrika äger en mobiltelefon. Detta är lägre än det globala snittet om 66 %. Som ett resultat av bl.a. BNP-tillväxt och teknologisk utveckling som möjliggör billigare mobiltelefoner förväntas antalet mobilanvändare i Afrika öka med en CAGR om 4,6 % under perioden 2017-2025. Detta gynnar SDS då befintliga avtal kan behöva skalas upp.
- Avtal i Etiopien har omfattande potential
SDS tecknade nyligen ett avtal på den Etiopiska marknaden med landets monopolaktör, som har cirka 66 miljoner abonnenter. Avtalet innebär besparingar för den etiopiska operatören som uppskattas till cirka 1-2 mdSEK årligen. Avtalet baseras på en intäktsdelningsmodell, där SDS erhåller en procentandel på varje transaktion. Givet den besparing som SDS möjliggör estimeras avtalet vara värt cirka 50 MSEK totalt under 2019 och 2020.
- Expansion till nya marknader ses som option
SDS har avtal med MTN, en av världens största operatörer, på nästan samtliga av MTNs marknader. Än så länge finns dock inga avtal på 6 av de 21 marknader som MTN är verksamma. Det bedöms som sannolikt att SDS framgent kommer ha möjlighet att skriva avtal med MTN på, om inte alla, åtminstone två av dessa marknader. Givet en licensmodell kan dessa avtal enligt Analyst Groups uppskattning vara värda cirka 10-15 MSEK initialt.
- Förvärv av eProducts möjliggör synergier
SDS förvärvade nyligen eProducts terminaler och IP-rättigheter. Köpeskillingen uppgick till 0,2 MSEK. eProducts hade 2017 en omsättning om 111 MSEK. SDS ambition är att med hjälp av befintlig teknologi effektivisera verksamheten, vilket kan leda till besparingar.
4
Värdedrivare
1
Historisk lönsamhet
4
Ledning & Styrelse
1
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Seamless Distribution Systems Q3-rapport
2020-10-22
Seamless Distribution Systems AB publicerade idag den 22 oktober sin delårsrapport för det tredje kvartalet räkenskapsåret 2020. En summering av det Analyst Group fann mest intressant i rapporten följer nedan.
SDS levererar en stark rapport
Under Q3-20 så uppgick de totala intäkterna till 71,5 MSEK (66,1*), vilket motsvarar en intäktsökning om ca 8,2 % Y-on-Y, medan nettoomsättningen steg från 63,4 MSEK under Q3-19 till 68,4 MSEK under Q3-20, motsvarande en ökning om ca 7,9 %. Bruttoresultatet steg Y-on-Y från 34,2 MSEK till 41,5 MSEK, en ökning om ca 21,3 %, medan det justerade EBITDA-resultatet, justerat för förvärvsrelaterade händelser, steg från 9,0 MSEK till 12,0 MSEK Y-on-Y, vilket motsvarar en ökning om ca 33,3 %.
Över våra förväntningar på flera punkter
SDS levererade en stark rapport, och siffrorna kom in över våra förväntningar på flera punkter. De totala intäkterna uppgick till 71,5 MSEK, att jämföra med estimerade 72,4, och nettoomsättningen uppgick till 68,4 MSEK, jämfört med estimerade 69,7 MSEK. Bruttoresultatet uppgick till 41,4 MSEK, att jämföra med det prognostiserade bruttoresultatet om 39,2 MSEK, där bruttomarginalen blev 58,0 % jämfört med estimerade 54,1 %. Det justerade EBITDA-resultat, justerat för förvärvsrelaterade kostnader, landade på 12,0 MSEK, att jämföra med det justerade EBITDA-resultatet om 9,0 MSEK för Q3-19, och EBITDA-marginalen blev 17,6 %, jämfört med estimerade 16,2 %. De starka brutto- och EBITDA-marginalerna i kvartalet var tydliga tecken på god kostnadskontroll från SDS, då bolaget, trots något lägre totala intäkter samt nettoomsättning än estimerat, visade på både högre brutto- och EBITDA-resultat än vad vi hade prognostiserat.
Stark orderingång mot kvartalets slut och stor potential för merförsäljning till ny kund i Kenya
SDS tredje kvartal präglas av en initialt något lägre affärsaktivitet, där sommarmånaderna ofta utgör en lugnare period, och där slutet på kvartalet historiskt ofta är starkt, med starkare försäljning. Detta var fallet även under Q3-20, och bolaget beskriver att de hade en stark orderingång under slutet av kvartalet. Den starka orderingången, kombinerat med en växande pipeline av orders från befintliga och nya potentiella kunder, bådar gott för fortsatt omsättningstillväxt framgent för SDS anser Analyst Group. Därtill kommenterade bolaget potentialen som de ser i den nya kunden i Kenya, som SDS bedömer kan generera betydande merförsäljning på sikt. Analyst Group ser projektet som SDS vann med den Kenyanska kunden som ett starkt bevis på SDS ledande position inom sin nisch, och bedömer likväl som bolaget att potentialen för merförsäljning är god.
*De totala intäkterna under Q3-19 är justerade för den engångspost om 21,4 MSEK negativ goodwill som bolaget hade under det kvartalet.
Kommentar inför Seamless Distribution Systems Q3-rapport
2020-10-21
Imorgon den 22 oktober publicerar Seamless Distribution Systems sin rapport för det tredje kvartalet för räkenskapsåret 2020.
SDS som koncern bedöms ha klarat sig relativt sett opåverkat under Coronakrisen, då bolaget tillhandahåller en affärskritisk tjänst och till stor del arbetar helt digitalt under normala omständigheter, även om SDD fortsatt påverkas negativt av Covid-19. Givet detta estimeras bolaget visa på omsättningstillväxt även under Q3-20, och givet en kostnadsbas som prognostiseras öka i en lägre takt så bedöms SDS även visa på ett stigande EBITDA resultat samt en högre EBITDA-marginal jämfört med Q3-19.
Vårt fokus under kvartalet kommer vara på kommentarer kring efterfrågan på SDS:s underliggande marknad, om/hur Coronakrisen kan tänkas fortsätta påverka Bolaget, samt ytterligare detaljer kring de orders som tagits under kvartalets gång.
Utöver detta kommer stort fokus riktas mot kostnadsbasen, och hur den utvecklas i relation till omsättningen. SDS har de senaste kvartalen visat på en stigande EBITDA-marginal, och det skulle vara ett styrketecken om bolaget kan visa på en högre EBITDA-marginal under Q3-20 jämfört med Q3-19, då Q3-19 var ett starkt kvartal för bolaget.
Vi kommer i samband med rapporten att återkomma med en uppföljande kommentar.
Kommentar på SDS genombrottsorder om 7,5 MSEK
2020-09-21
SDS meddelade idag en genombrottsorder om 7,5 MSEK från en av världens största telekomgrupper.
”Ordervärdet i sig är starkt men vad vi anser utgör den största tyngdpunkten med affären är att det är den första till denna kund, vilket innebär flera saker. Exempelvis innebär ordern expansion till en ny marknad och det skulle dessutom kunna antas att det inledda samarbetet kan resultera i ytterligare framtida orders, och således bidra till en ökad tillväxt för SDS. Vidare, med tanke på att kunden i sig är en av de största inom telekomvärlden, bör denna order rimligen sända starka signaler till andra kunder i branschen om att SDS är en kvalificerad och attraktiv leverantör. I försäljningssamhang och dialoger med andra potentiella kunder bör därmed denna order utgöra en stark referens, vilket i sig kan öppna upp fler dörrar och möjligheter för SDS”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Påminnelse om att spridningsemission i SDS pågår
Som tidigare har kommunicerats så har SDS beslutat om att genomföra en spridningsemission om ca 26,5 MSEK. Följande är en kort sammanfattning av transaktionen:
- Typ av emission: spridningsemission till allmänheten
- Emissionsvolym: ca 26,5 MSEK
- Teckningsperiod: den 17 september till den 29 september 2020
- Lägsta investering: 150 aktier, därefter i jämna poster om 10 aktier
Hur vi ser på SDS som investering
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamt. Under det senaste året har SDS erhållit flertalet större ordrar, där bl.a. ordrarna i Sydafrika och Mongoliet anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 23 MSEK år 2020.
Kommentar på SDS spridningsemission
2020-09-18
SDS meddelade tidigare i veckan att de beslutat om att genomföra en spridningsemission om ca 26,5 MSEK.
“Aktien har haft en stark utveckling senaste veckorna där börsvärdet nu närmar sig 400 MSEK, vi anser att det är helt rätt läge att nu bredda aktieägarbasen, stärka kassan och ge SDS rätt förutsättningar för att kunna fortsätta sin förvärvsstrategi”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Kort sammanfattning av transaktionen
- Typ av emission: spridningsemission till allmänheten
- Emissionsvolym: ca 26,5 MSEK
- Teckningsperiod: den 17 september till den 29 september 2020
- Lägsta investering: 150 aktier, därefter i jämna poster om 10 aktier
Hur vi ser på SDS som investering
SDS har med genomförda förvärv på kort tid skalat upp verksamheten, samtidigt som Bolaget åter är lönsamt. Under det senaste året har SDS erhållit flertalet större ordrar, där bl.a. ordrarna i Sydafrika och Mongoliet anses ha omfattande potential. Med befintliga distributionsavtal, nuvarande orderbok och återkommande intäkter från support, kan omsättningen öka snabbt framgent. Givet den skalbara affärsmodellen estimeras den ökade omsättningen leda till ett EBIT-resultat om 23 MSEK år 2020.
SDS erhåller genombrottsorder i Irak om 1,2 MSEK
2020-08-24
Seamless Distribution Systems meddelade idag den 24 augusti 2020 att Bolaget framgångsrikt har slutfört en utbetalning av så kallade helikopterpengar till den irakiska befolkningen.
SDS tillkännagav idag att bolaget, i samarbete med zainCash Iraq, en ledande aktör inom fintech i regionen, slutfört utbetalningen av så kallade helikopterpengar till den irakiska befolkningen till följd av COVID-19. Ordern värd 1,2 MSEK från zainCash Iraq inkluderade en mjukvarulicensförlängning och bidrog till intäkterna under det andra kvartalet i år. Det är första gången SDS, med hjälp av sin teknik, stöder en regering med kontantlösa transaktioner. På grund av den ekonomiska nedgången till följd av COVID-19 införde den irakiska regeringen snabba åtgärder för att stimulera ekonomin, däribland finansiellt stöd till en miljon hushåll. zainCash Iraq valdes för att hantera utbetalningarna och SDS plattform för mobila finansiella tjänster underlättade för en snabb tillgång till finansiering. Framöver kommer denna teknik också att kunna påskynda hållbar utveckling genom fintech-innovationsekosystemet. Även om betalningen i sig medför en mindre ekonomisk påverkan anser Analyst Group att signalvärdet är starkt. Att SDS får förtroende att hantera en utbetalning av denna omfattning är inte bara ett bevis på kapaciteten hos Bolagets system, utan också ett bevis på Bolagets ställning i mellanöstern. Framöver kan tänkas att Bolaget kommer erhålla fler liknande uppdrag, vilket då skulle innebära ytterligare en intäktskälla.
Uppföljning på SDS Q2-rapport
2020-07-23
Seamless Distribution Systems AB publicerade idag den 23 juli sin delårsrapport för andra kvartalet 2020.
Fokus inför rapport
eServGlobal – hur har förvärvet hanterat pandemin?
Stark tillväxt på årsbasis, men något lägre omsättning jämfört med Q1-20 att vänta
Under det andra kvartalet uppgick omsättningen för SDS till cirka 43,3 MSEK, motsvarande en tillväxt om 67 % jämfört med samma period 2019. Detta var något lägre än estimerade 51,5 MSEK. Att omsättningen blev lägre än estimerat förklaras i huvudsak av COVID-19, där förväntade ordrar har uteblivit som resultat av pandemin. Istället för större ordrar har Bolaget under kvartalet erhållit flertalet mindre tilläggsordrar, vilket ännu en gång bevisar att SDS tillhandahåller en affärskritisk tjänst som står sig förhållandevis stark under tuffa tider. För SDD uppgick omsättningen till 28,3 MSEK, vilket var betydligt bättre än estimerade 22,0 MSEK, där Analyst Group sannolikt hade överestimerat de negativa effekter som pågående pandemi skulle få på försäljningen. Att SDDs omsättning endast minskar med cirka 1 MSEK jämfört med året innan, trots COVID-19, är för oss överraskande men ses som en bekräftelse på att även SDDs tjänster är kritiska för kunderna.
Lönsamheten betydligt högre än förväntat. Bolaget redovisade ett EBITDA-resultat om 13,9 MSEK, vilket innebär en sekventiell ökning jämfört med Q1-2020, trots en omsättningsminskning om cirka 15 MSEK. EBITDA överträffade också Analyst Groups estimat med cirka 57 %, vilket tolkas som ett omfattande styrkebesked. Att SDS även vid lägre omsättningsnivåer och uteblivna ordrar nu lyckas prestera lönsamhet löpande tolkas som mycket positivt. Förklaringen till den kraftigt ökande marginalen är för oss okänd, och vi kommer undersöka detta vidare inför publiceringen av en uppdaterad aktieanalys.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden?
VD Tommy Eriksson förklarar i rapporten att orderläget alltjämt ser ljust ut, även om det varierar mellan kvartalen, där andra kvartalet inte nådde upp till förväntningarna. Som anledning till detta nämns bland annat att SDS sett utmaningar vad gäller att arbeta på distans hos sina kunder, vilket bidragit till vissa förseningar vid integration och produktionssättning. Bland det positiva under kvartalet nämns att alla de tre största kunderna hos eServGlobal har valt att migrera till SDS ERS 360-plattform, vilket innebär att tilltänka synergier de facto också realiseras. Tommy konstaterar vidare att Bolagets breda produktportfölj har fortsatt utvecklas och är nu komplett för att hantera den indirekta kanalen hos mobiloperatörer och distributörer i en molnbaserad miljö, vilket bådar gott för framtida tillväxt. Sammanfattningsvis skriver VD att SDS har påverkats av coronapandemin, men att bedömingen är att påverkan är marginell. Den tillväxtstrategi som fastställdes hösten 2019 kvarstår och fortsätter att exekveras i alla delar.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av SDS.
Kommentar inför SDS Q2-rapport
2020-07-22
Seamless Distribution Systems AB publicerar imorgon den 23 juli sin delårsrapport för andra kvartalet 2020.
eServGlobal – hur har förvärvet hanterat pandemin?
Under Q2-19 ingick SDS avtal om att förvärva eServGlobal, en global leverantör av system för förbetald laddning av kontantkort och mobila finansiella tjänster. Bolaget såg förvärvet som en viktig del i den långsiktiga tillväxtstrategin, samtidigt som det bidrar till att stärka den operativa effektiviteten. SDS stärker genom förvärvet också sin närvaro i både Nordafrika och Mellanöstern, och når dessutom också nya marknader i form av Sydostasien. Integrationen av eServGlobal påbörjades under mitten av det tredje kvartalet och i Q4-19-rapporten skrev VD Tommy Eriksson att siffrorna visade att SDS genomfört ett utomordentligt bra förvärv. Sedan dess har en pandemi slagit till, och eServGlobal antas ur ett personalmässigt perspektiv ha drabbats hårt, då förvärvet har huvuddelen av sin personalstyrka i Frankrike. Verksamhetsmässigt pekar emellertid det mesta på att Bolaget har kunnat hantera krisen väl, men det blir alltjämt intressant att se hur eServGlobal och SDS har tacklat krisen.
Stark tillväxt på årsbasis, men något lägre omsättning jämfört med Q1-20 att vänta
SDS gick in i 2020 med en välfylld orderbok, där framförallt ordern från en sydafrikansk mobiloperatör stack ut. Under inledningen av 2020 har emellertid de större ordrarna uteblivit, vilket sannolikt är ett resultat av den pågående pandemin. Mindre tilläggsordrar har emellertid erhållits, vilket ännu en gång bevisar att SDS tillhandahåller en affärskritisk tjänst, som även under en pågående ekonomisk kris medför ordrar. För SDS estimeras, med grund i ovanstående, en omsättning om 51,5 MSEK. Seamless Digitial Distribution (SDD), förväntas ha blivit påverkade av pandemin i högre utsträckning. En större del av SDDs omsättning härstammar från fysisk försäljning, och med hänsyn till att den fysiska försäljningen har sjunkit kraftigt under COVID-19 förväntas även SDD ha påverkats. Utöver detta anses SDDs tjänst inte vara lika kritisk för kunderna som SDS, vilket också förväntas ha haft viss påverkan. I helhet estimeras en omsättning om 22 MSEK för SDD, vilket medför en total estimerad omsättning om 73,5 MSEK för koncernen. EBITDA estimeras uppgå till 8,8 MSEK.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
Uppföljning på SDS Q1-rapport
2020-04-22
Seamless Distribution Systems publicerade idag den 22 april sin delårsrapport för första kvartalet 2020.
Fokus inför rapport
- eServGlobal – hur går integrationen?
- Rekordomsättning att vänta trots COVID-19
Under det första kvartalet uppgick omsättningen för SDS till cirka 53,0 MSEK, motsvarande en tillväxt om 87 % jämfört med samma period 2019. Detta var i linje med estimerade 54,1 MSEK. Den kraftiga omsättningsökningen förklaras i huvudsak av förvärvet av eServGlobal, men även den organiska tillväxten har enligt Analyst Groups uppfattning varit stark, där framförallt ordern från en sydafrikansk aktör antas ha varit drivande. Det bör emellertid påpekas att Analyst Group bedömt dessa intäkter som osäkra med anledning av COVID-19, och ser det således som positivt att affären trots detta har genomförts. Detta ses som ännu ett bevis på att SDS tillhandahåller ett affärskritiskt system som står sig starkt även i tuffa tider. För SDD uppgick omsättningen till 32,9 MSEK, vilket var något lägre än estimerade 35 MSEK, något som också innebär en minskning gentemot det fjärde kvartalet 2019. Orsaken till detta är för oss okänd, men vi misstänker att COVID-19 kan ha haft viss påverkan på t.ex. köp av presentkort. Summerat uppgick omsättningen för koncernen till 85,2, vilket var något lägre än estimerade 89,1 MSEK.
Lönsamheten något lägre än förväntat. Bolaget redovisade ett EBITDA-resultat om 12,9 MSEK. Detta var något lägre än estimerade 16,9 MSEK. Analyst Group konstaterar att personalkostnaderna ökar med cirka 50 % QoQ, vilket lägger grunden för det lägre resultatet. Orsakerna till denna ökning är för Analyst Group okända, och vi kommer således att undersöka saken vidare inför uppdateringen av vår aktieanalys.
Om vi blickar framåt – hur ser bolaget på framtiden?
VD Tommy Eriksson förklarar i rapporten att organisationen i allt väsentligt trots det pågående utbrottet av Coronavirus står sig stark, där behovet av teknologiutveckling inom mobiltelefonin på bolagets målmarknader bedöms vara den främsta orsaken till detta. Tommy skriver vidare att bolaget nu börjar se positiva effekter på nyckeltalen som en följd av förvärvet av eServGlobal, där många av eServGlobals gamla kunder nu står i kö för att migrera till SDS transaktionsplattform ERS360. Vad gäller SDD skriver VD att bolaget under kvartalet har fortsatt att ansluta fler och fler återförsäljare till sitt nätverk vilket ytterligare ökat relevansen i marknaden, där SDD idag är den enda större aktören som erbjuder lösningar för mindre handlare. Sammanfattningsvis konstaterar Tommy att bolaget trots rådande omvärldsfaktorer fortsätter samtliga strategiska fokusområden att utvecklas mycket tillfredsställande och att 2020 ser mycket ljust ut.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys på SDS.
Kommentar inför SDS Q1-rapport
2020-04-21
Seamless Distribution Systems publicerar imorgon den 22 april sin delårsrapport för första kvartalet 2020.
eServGlobal – hur går integrationen?
Under Q2-19 ingick SDS avtal om att förvärva eServGlobal, en global leverantör av system för förbetald laddning av kontantkort och mobila finansiella tjänster. Bolaget såg förvärvet som en viktig del i den långsiktiga tillväxtstrategin, samtidigt som det bidrar till att stärka den operativa effektiviteten. SDS stärker genom förvärvet också sin närvaro i både Nordafrika och Mellanöstern, och når dessutom också nya marknader i form av Sydostasien. Integrationen av eServGlobal påbörjades under mitten av det tredje kvartalet och i Q4-19-rapporten skrev VD Tommy Eriksson att siffrorna visade att SDS genomfört ett utomordentligt bra förvärv. Sedan dess har nya avtal träffats och SDS har enligt Analyst Groups uppfattning fortsatt arbetet med att integrera och effektivisera eServGlobal, och med grund i detta följer vi utvecklingen noggrant.
Rekordomsättning att vänta
Med anledning av att eServGlobal sedan det fjärde kvartalet är en till fullo integrerad del av SDS kombinerat med att ordinarie verksamhet har presterat starkt med flertalet nya ordrar förväntas omsättningen under Q1-20 bli den högsta i Bolagets historia. Totalt för hela koncernen estimeras en omsättning om 89,1 MSEK, detta trots pågående Coronakris. Av denna omsättning estimeras SDD stå för cirka 39 %, medan SDS förväntas stå för resterande 61 %. Påpekas bör att SDS under kvartalet och i början av Q2-20 har mottagit flertalet tilläggsordrar, trots det pågående utbrottet av COVID-19, vilket visar på att verksamheten sannolikt står stark även under kriser, något som enligt Analyst Groups uppfattning bör medföra en värderingspremie.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
SDS erhåller beställningar från tre av sina befintliga kunder till ett värde av 6 MSEK
2020-04-16
Seamless Distribution Systems meddelade igår den 15 april 2020 att Bolaget har mottagit tre ordrar från kunder i mellanöstern och eSwatini till ett ordervärde om 6 MSEK.
SDS tillkännagav igår att bolaget mottagit tre ordrar från kunder i mellanöstern och eSwatini, till ett totalt ordervärde om 6 MSEK. Bolaget meddelade dessutom under förra veckan att man erhållit en ny order om 2,5 MSEK från en befintlig kund i mellanöstern, och det totala ordervärdet under de senaste två veckorna uppgår således till 8,5 MSEK. Beställningarna omfattar uppgraderingar av transaktionsplattformen ERS 360, uppgradering av mobila finansiella tjänster samt en ny plattform för att hantera livscykeln av värdebevis. Analyst Groups uppfattning är att även om ordrarna i sig givetvis får viss påverkan på omsättning, och sannolikt innefattar en hög bruttomarginal, så är de snarare en bekräftelse på att bolaget inte i särskilt hög utsträckning påverkas av det pågående COVID 19-utbrottet. Att SDS kunder trots det pågående utbrottet väljer att distribuera ytterligare resurser till Bolagets plattform är ännu ett bevis på att SDS tillhandahåller en affärskritisk plattform som står sig stark även under perioder då infrastrukturinvesteringar kan vara bortprioriterade.
Kommentar på SDS order för uppgradering av en affärskritisk plattform i Guinea om 2,3 MSEK
2020-03-18
Seamless Distribution Systems meddelade igår den 17 mars 2020 att bolaget har mottagit en order i Guinea med ett ordervärde om 2,3 MSEK.
SDS tillkännagav igår att bolaget mottagit en order från en av Guineas största mobiloperatörer om 2,3 MSEK. Beställningen omfattar hårdvara och tjänster vilka syftar till att stärka den befintliga affärskritiska plattformen för påfyllning av kontantkort. Ordern omfattar en uppgradering av plattformen för försäljning och distribution av elektroniska värdebevis. Analyst Groups uppfattning är att även om ordern i sig givetvis får viss påverkan på omsättning och sannolikt innefattar en hög bruttomarginal så är ordern snarare en bekräftelse på att bolaget inte i särskilt hög utsträckning påverkas av det pågående COVID 19-utbrottet. Att SDS kunder trots det pågående utbrottet väljer att distribuera ytterligare resurser till SDS plattform är ännu ett bevis på att bolaget tillhandahåller en affärskritisk plattform som står sig stark även under perioder då infrastrukturinvesteringar kan vara bortprioriterade.
Uppföljning på Seamless Distribution Systems Q4-rapport
2020-02-13
Seamless Distribution Systems publicerade idag den 13 februari sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2019.
Fokus inför rapport
Störst fokus på förvärvet eServGlobal – hur går integrationen?
Rekordomsättning att vänta
Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen för SDS till cirka 42,0 MSEK, motsvarande en tillväxt om 229 % jämfört med samma period 2018, detta var något lägre än estimerade 50,2 MSEK. Den kraftiga omsättningsökningen förklaras i huvudsak av förvärvet av eServGlobal, men även den organiska tillväxten har enligt Analyst Groups uppfattning varit stark. eServGlobal bidrog under kvartalet med en omsättning om 18,4 MSEK, vilket var i linje med estimerade 19,0 MSEK. Detta innebär att skillnaden i estimerad och faktisk omsättning förklaras av den tidigare verksamheten, där vi misstänker att en mindre del av de intäkter som är hänförliga till den under december mottagna ordern i Sydafrika om 20 MSEK har bokförts under det sista kvartalet, vilket innebär att intäkterna sannolikt till större del kommer synas under Q1 och Q2 2020. Med grund i detta anses den lägre omsättningen för SDS inte lägga grund för oro, då förklaringen helt enkelt återfinns i periodiseringstekniska redovisningsdetaljer.
För SDD, som förvärvades under slutet av 2019, var omsättningen emellertid stark. I helhet presenteras en omsättning om 35,0 MSEK, vilket var avsevärt bättre än estimerade 30,0 MSEK. Summerat uppgick således omsättningen för koncernen till 76,5 MSEK, vilket var något lägre än estimerade 80,3 MSEK.
Lönsamheten justerat för förvärvskostnader högre än förväntat
Bolaget redovisade ett rörelseresultat om 13,2 MSEK, detta var betydligt högre än estimerade 7,4 MSEK. SDS redovisar ett rörelseresultat om 12,8 MSEK och SDD ett rörelseresultat om 0,9 MSEK, vilket efter justeringar för en koncernintern supportavgift om 0,6 MSEK medför ett EBIT-resultat om 13,2 MSEK. Vad som ligger bakom det starka resultatet nämns inte i rapporten, och vi kommer att undersöka detta närmare inför publicering av en uppdaterad aktieanalys.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden?
VD Tommy Eriksson förklarar i rapporten att förvärvet av eServGlobal har fortsatt i högt tempo, där sifforna visar att Bolaget genomfört ett utomordentligt bra förvärv, där det påpekas att större synergieffekter än initialt uppskattat har kunnat uppnås. Bolaget skriver vidare att återkopplingen från ”fältet”, det vill säga marknaden som eServGlobal verkar på, är god, där Bolagets kunder också ser det kundvärde som förvärvet har skapat. Vad gäller SDD skriver VD att Bolaget fortsätter skörda framgångar, vilket främst förklaras av att Goyada, SDDs största konkurrent, nyligen försattes i konkurs, vilket möjliggjort för SDS att handplocka viktiga kunder. Sammanfattningsvis konstaterar Tommy att samtliga strategiska fokusområden fungerar utmärkt och att 2020 ser ljust ut.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av SDS.
Kommentar inför Seamless Distribution Systems Q4-rapport
2020-02-12
Seamless Distribution Systems publicerar imorgon den 13 februari sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2019.
Störst fokus på förvärvet eServGlobal – hur går integrationen?
Under Q2-19 ingick SDS avtal om att förvärva eServGlobal, en global leverantör av system för förbetald laddning av kontantkort och mobila finansiella tjänster. Bolaget såg förvärvet som en viktig del i den långsiktiga tillväxtstrategin, samtidigt som det bidrar till att stärka den operativa effektiviteten. SDS stärker genom förvärvet också sin närvaro i både Nordafrika och Mellanöstern, och når dessutom nya marknader i form av Sydostasien. Integrationen av eServGlobal påbörjades under mitten av det tredje kvartalet och i Q3-rapporten skrev VD Tommy Eriksson att bolaget arbetade med genomlysning av finanser, organisation, produkter och kompetens. Sedan dess har nya avtal träffats, och Analyst Group vill gärna se att integrationen fortlöper enligt plan.
Rekordomsättning att vänta
Med anledning av att det fjärde kvartalet blir det första då förvärvet eServGlobal är en till fullo integrerad del av SDS kombinerat med att ordinarie verksamhet förväntas fortsätta prestera starkt, estimeras omsättningen under Q4-19 bli den högsta i SDS historia. Totalt för hela koncernen estimeras en omsättning om 80,2 MSEK, där cirka 50 MSEK estimeras vara hänförligt till SDS och eServGlobal, medan resterande del förväntas hänföras till SDD. Påpekas bör att SDS under slutet av Q4-19 mottog en order om 20 MSEK från en teleoperatör i Sydafrika, och i det pressmeddelande som då publicerades står det att leverans påbörjas omedelbart, men att majoriteten av intäkterna är att vänta under 2020. Det är således oklart hur stor del av intäkterna som är att vänta under Q4-19, och om omsättningen för kvartalet blir lägre än estimerat kan detta vara en förklaringsfaktor. I helhet är Analyst Groups uppfattning att omsättningen för kvartalet är förhållandevis lättestimerad, och inga större överraskningar bör väntas.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
Kommentar på SDS genombrottsorder i Sydafrika
2019-12-04
Seamless Distribution Systems meddelade idag den 4 december 2019 att Bolaget har mottagit en order i Sydafrika med ett initialt ordervärde om 20 MSEK.
SDS tillkännagav idag att Bolaget mottagit en order från en mobiloperatör i Sydafrika, aktören är en av regionens största mobiloperatörer, och det initiala ordervärdet uppgår till 20 MSEK. Beställningen omfattar leverans av ett system för digital distribution och försäljning av elektroniska värdebevis, där SDS transaktionsväxel ERS 360 utgör den centrala delen. Ordern är en av de största i Bolagets historia, och även om vilken mobiloperatör inte nämns i dagens PM misstänker Analyst Group att beställningen är hänförlig till MTN-gruppen, Afrikas största mobiloperatör. Med cirka 100 miljoner mobilabonnenter är Sydafrika den mest utvecklade marknaden i Afrika, men har samtidigt stora inslag av en utvecklingsmarknad, och passar således perfekt in i SDS affärsmodell. Leverans påbörjas omedelbar och SDS planerar att fullborda projektdelen av affären innan slutet av andra kvartalet 2020, och när den initiala ordern är levererad förväntas återkommande intäkter om åtminstone 4 MSEK årligen från 2021 och framåt, vilket är helt i linje med SDS uttalade strategi. Ordern är ännu ett bevis på att SDS är en ledande aktör inom digital distribution, och att Bolaget har stort förtroende på den afrikanska marknaden. Trots att det initiala ordervärdet om 20 MSEK årligen är ett av de största i Bolagets historia väljer Analyst Group att framförallt fokusera på den långsiktiga effekten av ordern, och konstaterar att ökningen av de återkommande intäkterna sannolikt kommer uppgå till cirka 7-10 %, vilket är mycket positivt.
Kommentar på SDS Q3-rapport
2019-10-17
Fokus inför rapport
Störst fokus på förvärvet eServGlobal – hur går integrationen?
Hur påverkas omsättningen trots uteblivna avtal och hur påverkas vinsten av de förvärvsrelaterade kostnaderna?
Under det tredje kvartalet uppgick omsättningen för SDS till cirka 32,0 MSEK, motsvarande en tillväxt om 81,8 % jämfört med samma period 2018. Det var något högre än estimerade 31,3 MSEK. Under kvartalet påverkades omsättningen inte av några nya avtal utan det var istället förvärvsobjektet eServGlobal som drev omsättningen, genom att bidra med en omsättning om cirka 13 MSEK under kvartalet. Analyst Group hade estimerat ett omsättningsbidrag om cirka 7,7 MSEK för eServGlobal, och omsättningen i den nya verksamheten var således betydligt bättre än estimerat. Samtidigt som förvärvsobjektet överraskade på uppsidan kan det påpekas att den traditionella delen av SDS underpresterade vårt estimat något, med en omsättning om cirka 19 MSEK mot estimerade 23,5 MSEK. I helhet slår de två dock ut varandra, och Analyst Group ser positivt på den presenterade omsättningen.
För SDD, som förvärvades under slutet av 2019, var omsättningen emellertid stark. I helhet presenteras en omsättning om 32,0 MSEK, vilket var avsevärt bättre än estimerade 24,5 MSEK. Detta innebär att omsättningen för koncernen uppgick till 63,4 MSEK, vilket var bättre än estimerade 55,9 MSEK.
Redovisningstekniska åtgärder komplicerar jämförelsen. SDS redovisade under kvartalet en nettoomsättning om 63,4 MSEK, medan rörelseintäkterna för koncernen uppgick till betydligt högre 87,4 MSEK. Anledningen till detta är att förvärvet av eServGlobal gjordes till en köpeskilling som var lägre än den förvärvade enhetens nettotillgångar, vilket medför att Bolaget tvingas redovisa en intäkt om cirka 21 MSEK. Denna är emellertid inte kassaflödespåverkande. På kostnadssidan har SDS under kvartalet valt att genomföra en avsättning om 16,0 MSEK, vilken syftar till att användas för den stundande omstruktureringen i eServGlobal. Justerat för ovanstående uppgick rörelseresultatet till 572 TSEK, vilket var bättre än estimerade -1,6 MSEK. Som helhet ser vi positivt på att Bolaget lyckas, trots sjunkande omsättning QoQ inom den klassiska verksamheten, prestera ett positivt resultat.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden?
VD Tommy Eriksson förklarar i rapporten att förvärvet av eServGlobal har nått integrationsfasen, där SDS nu genomför genomlysning av finanser, organisation, produkter och kompetens. Bolaget har också träffat ett antal kunder där SDS fått bekräftat att de fortsätter sin löpande supporttjänst hos eServGlobal trots den nya ägarbilden. Ett första exempel på förtroendet för SDS som ny ägare kom i form av en större order från en befintlig kund till eServGlobal, på den största marknaden i Mellanöstern. Utöver detta ser SDS också ett inflöde av mindre tilläggsbeställningar till förvärvsobjektet.
Vad gäller den löpande verksamheten skriver VD att inledningen av kvartalet på den afrikanska marknaden varit trög, vilket förklaras av att SDS kunder fokuserat på budgetering inför kommande år. Bolaget såg emellertid en viss återhämtning mot slutet av kvartalet. Framöver kommer SDS arbeta aktivt med att ytterligare öka pipelinen och de säljmetoder som används i syfte att öka sannolikheten för ett jämnare flöde av affärer och intäkter.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av SDS.
Läs mer om SDS här
Kommentar inför SDS Q3-rapport
2019-10-16
Seamless Distribution Systems publicerar imorgon den 17 oktober sin delårsrapport för tredje kvartalet 2019.
Störst fokus på förvärvet eServGlobal – hur går integrationen?
Under Q2-19 ingick SDS avtal om att förvärva eServGlobal, en global leverantör av system för förbetald laddning av kontantkort och mobila finansiella tjänster. Bolaget såg förvärvet som en viktig del i den långsiktiga tillväxtstrategin, samtidigt som det bidrar till att stärka den operativa effektiviteten. SDS stärker genom förvärvet också sin närvaro i både Nordafrika och Mellanöstern, och når dessutom också nya marknader i form av Sydostasien. Förvärvet är totalt kompletterande till SDS nuvarande verksamhet, vilket innebär att ingen geografisk överlappning sker. I helhet påpekade Bolaget vid tidpunkten att förvärvet förväntades medföra synergier på både intäkts-och kostnadssidan. eServGlobal integrerades den 25e juli och var således en del av SDS under cirka två av tre månader i kvartalet. Även om vi förstår att inga av de synergier som utlovats är att vänta redan nu, så vill vi gärna se att SDS berättar mer om förvärvet och hur det nya ägarskapet tas emot från eServGlobals kunder.
Lägre omsättning och höga kostnader för goodwill estimeras under kvartalet
SDS erhöll precis efter att tredje kvartalet stängde en mellanstor order om 6,3 MSEK från en operatör i Mellanöstern. Ordern var hänförlig till förvärvsobjektet eServGlobals verksamhet, vilket är glädjande då det enligt Analyst Group kan tolkas som ett tecken på att eServGlobal trots förändrad ägarbild har stort förtroende från sina kunder. Under Q2-19 och Q3-19 erhölls emellertid inga ordrar som hade någon påverkan på Q3-19, och intäkterna förväntas med anledning av detta vara lägre än tidigare kvartal. Summerat estimeras intäkterna för koncernen uppgå till cirka 59,5 MSEK, där drygt 7,7 MSEK förväntas vara hänförligt till förvärvsobjektet. Med hänsyn till att förvärvet gjordes till en köpeskilling om 2 MEUR, trots att det bokförda värdet uppgick till cirka 4 MEUR, förväntas en omfattande goodwillnedskrivning påverka resultatet kraftigt under kvartalet, med en uppskattad effekt om 21 MSEK. Summerat gör detta att vi inte har några större förväntningar på goda överraskningar ur ett sifferperspektiv för Q3-19, men vi anser alltjämt att framtiden ser ljus ut för SDS.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
Läs mer om SDS här
SDS säkrar miljonorder i Mellanöstern
2019-10-02
Seamless Distribution Systems meddelade igår den 1 oktober 2019 att Bolaget har mottagit en order i Mellanöstern med ett initialt ordervärde om 6,3 MSEK.
Kommentar – Ny order
SDS tillkännagav igår att Bolaget mottagit en order från en mobiloperatör i Mellanöstern. Aktören är en av regionens största mobiloperatörer, och det initiala ordervärdet uppgår till 6,3 MSEK. Beställningen omfattar leverans av funktionalitet som förbättrar existerande systems kapacitet med avseende på tillgänglighet och redundans för hantering av digital distribution och försäljning av elektroniska värdebevis för påfyllning av kontantkort. Leverans påbörjas omedelbart och SDS planerar att slutföra projektet före utgången av året. Intäkterna förväntas komma under Q4-19.
Ordern särskiljer sig från övriga ordrar under året på så sätt att det är den delen av verksamheten som är hänförlig till nyligen förvärvade eServGlobal som mottagit ordern. Ordern kommer dessutom från en befintlig kund. Analyst Group ser detta som ett tecken på att eServGlobal, trots förändrad ägarbild, har stort förtroende från sina kunder. Framgent kan denna order sannolikt vara vägvisande för övriga kunder till det som tidigare kallats eServGlobal, och på så sätt bidra till ytterligare merförsäljning gentemot befintliga kunder inom Mellanöstern. I helhet kan konstateras att SDS flertalet gånger under det senaste året bevisat att det finns stor efterfrågan på Bolagets tjänster, och att dagens order bör bidra till att stärka lönsamheten framgent.
Läs mer om SDS här
Uppföljning av SDS Q2-rapport 2019
2019-07-18
Seamless Distribution Systems har idag den 18 juli publicerat sin delårsrapport för Q2-19.
Fokus inför rapport
Störst fokus på lönsamheten – kan Bolaget öka vinsten?
SDD – Fortsätter verksamheten att utvecklas åt rätt håll?
Fokus inför rapport
Störst fokus på lönsamheten – kan Bolaget öka vinsten?
SDD – Fortsätter verksamheten att utvecklas åt rätt håll?
Under det andra kvartalet uppgick omsättningen för SDS till cirka 25,9 MSEK, motsvarande en tillväxt om 37,2 % jämfört med samma period 2018. Detta var cirka 16,7 % lägre än estimerade 31,1 MSEK, även om tillväxten alltjämt är stark. Omsättningen under kvartalet drevs enligt Analyst Groups uppfattning primärt av Bolagets avtal eSwatini (tidigare Swaziland), där hela ordervärdet om 7 MSEK antas ha bokförts under Q2. Även ordern i Rwanda antas ha bidragit till tillväxten. I helhet är Analyst Group förvånade över den lägre än estimerade omsättningen, och kommer inför analysuppdateringen undersöka orsakerna till detta.
För SDD, som förvärvades under slutet av 2019, var omsättningen emellertid stark. I helhet presenteras en omsättning om 29,2 MSEK för förvärvsobjektet, vilket var avsevärt bättre än estimerade 24,5 MSEK. Detta innebär att omsättningen för koncernen trots den något lägre omsättningen för SDS uppgick till 54,5 MSEK, vilket var i linje med estimerade 55,6 MSEK.
Bolaget skriver att den svenska distributionsverksamheten växer stabilt och att Bolaget löpande värvar nya återförsäljare, vilket ses som ett bevis på att marknaden reagerar positivt på SDS som en stabil och kompetent aktör. I helhet är Analyst Groups uppfattning att integrationen går enligt förväntan, och att ledningen på kort tid lyckats vända SDD från kraftig förlust till lönsamhet är ännu ett bevis på att Bolaget för tillfället gör det mesta rätt.
Lönsamheten något lägre än förväntat. Bolaget redovisade ett rörelseresultat om 236 TSEK. Detta var betydligt lägre än estimerade 7,9 MSEK. SDS redovisar ett rörelseresultat om 25 TSEK och SDD ett rörelseresultat om 825 TSEK, vilket efter justeringar för en koncernintern supportavgift om -614 TSEK medför ett EBIT-resultat om 236 TSEK. Det lägre resultatet förklaras i rapporten av en förändrad produktmix med mer hårdvara än vanligt, där vi i första hand antar att det är leveransen i eSwatini som åsyftas. Även förvärvsrelaterade kostnader och kostnader för produktutveckling ska ha drivit kostnader under kvartalet. Vi anser emellertid att det något lägre resultatet inte ger skäl för oro – vi vet sen innan att Bolaget är duktiga på produktutveckling och investeringar och vi förväntar oss således att det kortsiktigt lägre resultatet kommer bidra till bättre kassaflöde på lång sikt.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden?
VD Tommy Eriksson konstaterar i rapporten att SDS långsiktiga tillväxtresa fortsatt under årets andra kvartal. Bolaget har under kvartalet gynnats av god försäljning av korta projekt samt några större hårdvaruaffärer. Framgent fortsätter Bolaget arbetet med att öka andelen återkommande intäkter i syfte att minska nuvarande volatilitet i omsättningen mellan kvartalen, där avtalet i Etiopien återigen nämns som ett genombrott – i ökande omfattning kommer den analoga processen i Etiopien digitaliseras med hjälp av SDS, vilket kommer bidra till en mer stabil omsättning framöver. Utöver detta nämns också att Bolaget lägger alltmer fokus på försäljning av kompletteringsprodukter till befintliga kunder.
Utöver den löpande verksamheten har SDS under kvartalet ingått avtal om att förvärva eServGlobal, som är en global leverantör av system för förbetald laddning av kontantkort och mobila finansiella tjänster. Bolaget lyfter att förvärvet är en viktig del i den långsiktiga tillväxtstrategin, samtidigt som det bidrar till att stärka den operativa effektiviteten. SDS stärker genom förvärvet sin närvaro i både Nordafrika och Mellanöstern, och når dessutom också nya marknader i form av Sydostasien. Förvärvet är totalt kompletterande till SDS nuvarande verksamhet, vilket innebär att ingen geografisk överlappning sker. eServGlobal förväntas integrereras den 25e juli 2019, och förvärvet förväntas medföra synergier på både kostnads- och intäkssidan.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av SDS.
Kommentar inför SDS rapport Q2-19
2019-07-17
Seamless Distribution Systems publicerar imorgon den 18 juli sin delårsrapport för andra kvartalet 2019. Följande är våra tankar inför rapporten.
Störst fokus på lönsamheten – Kan Bolaget öka vinsten?
SDS erhöll under mitten av Q2 en mellanstor order om 7 MSEK från en operatör i eSwatini (tidigare Swaziland). Enligt PM 2019-05-09 var beställningen avsedd att levereras omgående, vilket innebär att samtliga intäkter från ordern förväntas i Q2-19. SDS har dessutom sedan tidigare bl.a. en order från Rwanda som kommer generera intäkter under Q2. Med anledning av detta förväntas omsättningen för SDS stiga med drygt 10 % QoQ. Summerat estimeras en omsättning om 31,1 MSEK för SDS under Q2-19.
Med anledning av att intäkterna under kvartalet förväntas ha drivits av nya ordrar estimeras även materialkostnaderna, dvs kostnaderna för den hårdvara som levereras vid initial installation hos nya kunder, vara högre än under mer normala omständigheter. Den starka förväntade omsättningen innebär dock att EBIT alltjämt estimeras till 7,7 MSEK, vilket skulle markera det bästa kvartalet sedan inledningen av 2017.
Seamless Digital Distribution – Fortsätter verksamheten utvecklas åt rätt håll?
SDS förvärvade under oktober Eproducts terminaler och IP-rättigheter, och fick samtidigt möjlighet att ta över en större del av Eproducts kontrakt. Eproducts verksamhet särredovisas under namnet Seamless Digital Distribution, och redan under det första hela kvartalet som en del av koncernen lyckades ledningen vända verksamheten till ett positivt rörelseresultat. Analyst Group väntar med spänning på hur förvärvet har utvecklats under kvartalet, där vi gärna vill se fortsatt stabilitet i EBIT och omsättning.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
SDS förvärvar eServglobal Holding SAS för 21,4 MSEK
2019-06-04
Seamless Distribution Systems (”SDS” eller ”Bolaget”) meddelade idag den 4 juni 2019 att Bolaget har tecknat ett avtal om att förvärva eServGlobal.
SDS tillkännagav idag att Bolaget ingått avtal om att förvärva eServGlobal, en global leverantör av system för förbetald laddning av kontantkort och mobila finansiella tjänster. Köpeskillingen uppgår till 2 MEUR, och SDS får genom köpet tillgång till en kompletterande teknik och en fördubblad geografisk marknad.
eServGlobal är, precis som SDS, verksamma inom digitala betalningslösningar och de två Bolagen tillhandahåller i sin helhet identiska tjänster. Medan SDS emellertid primärt är verksamma inom Afrika, är eServGlobal i huvudsak verksamma i Mellanöstern, Nordafrika och Sydostasien, där cirka 90 % av intäkterna återfinns. Detta innebär att SDS genom förvärvet får tillgång till en totalt kompletterande marknad, vilket givetvis ses som positivt. Utöver detta konstaterar vi också att den risk som vi tidigare påpekat, att MTN-gruppen står för en stor del av SDS intäkter, nu minskar avsevärt.
eServGlobal visade under 2018 en omsättning om 7,1 MEUR, där 4,3 MEUR (60 %) är att se som återkommande vilket innebär att förvärvet görs till en multipel om P/S 0,3x, vilket är att jämföra med nuvarande P/S-multipel för SDS, som uppgår till 1,2x. eServGlobal är emellertid inte lönsamma, vilket motiverar en lägre multipel. SDS pekar i pressmeddelandet på att Bolaget genom förvärvet hoppas uppnå synergier på både intäkts-och kostnadssidan, där framförallt stordriftsfördelar och möjligheter till ökad effektivitet inom produktutveckling väntas bidra till ökad lönsamhet.
Vår uppfattning är att förvärvet på lång sikt kommer bidra till att SDS befäster sin position som den ledande aktören inom digitala betallösningar i utvecklingsländer. eServGlobal blöder emellertid ur en finansiell synvinkel, vilket också förklarar den låga köpeskillingen, och vi tror med anledning av detta att tålamod kommer krävas framgent – nödvändiga åtgärder kan inte genomföras på kort tid. Vi ser, precis som SDS, goda möjligheter till omfattande besparingar – i och med att SDS och eServGlobal driver liknande verksamheter, och att SDS uppvisar stark lönsamhet, bör Bolaget ha möjlighet att göra eServGlobal lönsamma. Stora delar av synergierna förväntas uppkomma redan under 2020, men full effekt beräknas först till 2021.
Förvärvet finansieras genom ett förvärvslån, från Handelsbanken, samt ett brygglån från privata investerare. Brygglånet löper 6 månader för perioden från transaktionen tills en framtida planerad nyemission är slutförd inom ramen för det mandat styrelsen fick på årets bolagsstämma. Brygglånet har en årsränta om 15 % och kan återbetalas helt eller delvis i förtid. Förvärvet är villkorat ett formellt godkännande av transaktionen vid en extra bolagsstämma i eServGlobal.
Seamless mottar en signifikant order från en ny kund i Södra Afrika, värd 7 miljoner kronor
2019-05-10
Seamless Distribution Systems (”SDS” eller ”Bolaget”) meddelade igår att Bolaget har mottagit en order från den ledande operatören i Eswatini (tidigare Swaziland), värd 7 MSEK.
Kommentar – Ny order
SDS tillkännagav igår att Bolaget mottagit en order från en ledande afrikansk mobiloperatör med verksamhet i Eswatini. Ordern är initialt värd 7 MSEK, och omfattar installation av ett system för digital distribution och försäljning av elektroniska produkter. Leverans påbörjas omedelbart och Seamless planerar att fullborda projektet innan slutet av Q2-19, varför alla intäkter enligt vår tolkning bör bokföras under Q2. Avtalet är ännu ett bevis på att SDS erbjuder en tjänst med stora fördelar som efter implementering har hög inlåsningseffekt. Utöver det initiala ordervärdet förväntas även supportintäkter, som förmodligen börjar bokföras inom 8-12 månader, och eventuell merförsäljning. I helhet kan det konstateras att SDS flertalet gånger under det senaste året bevisat att det finns stor efterfrågan på Bolagets tjänster, och att dagens order bör bidra till att stärka lönsamheten framgent.
Uppföljning av SDS Q1-rapport 2019
2019-04-17
Seamless Dstribution Systems (“SDS” eller “Bolaget”) publicerade idag den 17 april sin delårsrapport för Q1-19.
Fokus inför rapport
SDD – Hur har förvärvet utvecklats under det första hela kvartalet som del av SDS-koncernen?
SDS – Hur utvecklas omsättningen?
Under det första kvartalet uppgick omsättningen för SDS till cirka 28,2 MSEK, motsvarande en tillväxt om 131 % jämfört med samma period 2018. Detta var cirka 6 % högre än estimerade 26,7 MSEK, och är ännu ett bevis på att SDS är inne i en gynnsam period. Omsättningen under kvartalet drevs enligt Analyst Groups uppfattning primärt av Bolagets avtal i Nigeria, där förväntansbilden var att det som inte bokfördes under Q4-18 nu skulle bokföras under Q1-19, och så verkar även ha varit fallet. Även ordrarna i Rwanda och Sudan antas ha varit drivande. I helhet ser Analyst Group positivt på den presenterade omsättningen.
För SDD, som förvärvades under slutet av 2019, innebar Q1 det första fullständiga kvartalet som en del av SDS-koncernen. Omsättningen uppgick för SDD till 23,4 MSEK, vilket var något lägre än estimerade 24,5 MSEK. Bolaget skriver att även om integrationen går något långsammare än förväntat så syns en stadig ström av nya butiker som ansluter sig till SDDs distributionsnätverk, vilket är positivt. Rörelseresultatet uppgick för SDD till 516 TSEK, vilket var bättre än estimerade 202 TSEK. I helhet är Analyst Groups uppfattning att integrationen går enligt förväntan, och att ledningen på kort tid lyckats vända SDD från kraftig förlust till lönsamhet, vilket är ännu ett bevis på att Bolaget för tillfället gör det mesta rätt.
Lönsamheten något lägre än förväntat, men fortfarande starkt. Bolaget redovisade i helhet ett rörelseresultat om 3,5 MSEK. Detta var något lägre än estimerade 6,1 MSEK, och var främst hänförligt till SDS, där en hårdvaruleverans i Sudan antas ha drivit materialkostnader. Med hänsyn till att Bolaget inte längre presenterar detaljposter för respektive koncernbolag får vi återkomma i frågan i en uppdaterad aktieanalys. Vi anser emellertid att det något lägre resultatet inte ger skäl för oro – omsättningsökningen för SDS uppgick under Q1 till drygt 130 %, medan rörelsekostnaderna endast ökade med 41 %, trots att Bolaget levererade hårdvara under kvartalet. Detta är enligt Analyst Groups uppfattning ett bevis på Bolagets underliggande skalbarhet.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden?
VD Tommy Eriksson påpekar i rapporten att SDS under kvartalet har levererat en stor del av ordrarna i Nigeria och södra Afrika, vilket drivit omsättningen under kvartalet. Bolaget påpekar också att det första kvartalet ofta är ett nyförsäljnings mässigt tufft kvartal, vilket är ett resultat av att de större kunderna under fjärde kvartalet ofta använder upp överskjutande budget, medan kunderna är mer restriktiva under årets första månader. Vi tolkar detta som att de uteblivna ordrarna under det första kvartalet precis som vanligt kan förväntas vägas upp av ordrar som kommer senare under året.
SDS påpekar att Bolaget historiskt endast har arbetat med projektförsäljning till kund samt årliga supportintäkter som intäktskälla. Ur en strategisk synvinkel är projektförsäljningsdelen inte att föredra, då den lämnar rum för oönskad volatilitet i omsättning mellan kvartalen. SDS arbetar således med att öka andelen återkommande intäkter, och under kvartalet har Bolaget börjat leverera på sina två genombrottsordrar. Avtalet i Etiopien, med Afrikas största mobiloperatör, baseras på en s.k. Revenue Share-modell, vilket framgent förväntas bidra till mer stabila intäktsströmmar allt eftersom Ethio Telecom övergår till digital distribution. Det andra genombrottet, i mellanöstern, baseras också på en intäktsdelningsmodell, men det som är strategiskt viktigt vad gäller denna affär är att SDS får möjlighet att testa Bolagets egenutvecklade plattform för betaltjänster. Bolaget påpekar också att SDD, om än med låg marginal, kommer bidra till mer stabila intäktsströmmar och högre andel återkommande intäkter.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av SDS.
Jul
Intervju med SDS VD Tommy Eriksson
Feb
SDS Q4-19
Feb
Intervju med Seamless Distribution Systems VD Tommy Eriksson
Okt
SDS Q3-19
Okt
Intervju med SDS VD Tommy Eriksson
Aug
SDS Q2-19
Jun
Intervju med Tommy Eriksson VD på Seamless Distribution Systems
Maj
SDS Q1-19
Mar
Intervju med Tommy Eriksson VD på Seamless Distribution Systems
Feb
Seamless Distribution Systems Q4-18
Aktiekurs
40.5
Värderingsintervall
2020-10-29
Bear
42 SEKBase
70 SEKBull
81 SEKUtveckling
Huvudägare
2020-12-31
2019-12-31
Kommentar på SDS initiala order om 14 MSEK i Kamerun
2020-10-27
Seamless Distribution Systems har mottagit en order med ett initialt ordervärde om 14 MSEK. Ordern kommer från Kameruns största mobiloperatör, som tillhör Afrikas största operatörsgrupp, och är den första SDS har tagit i landet.
Ordern omfattar ett system för digital distribution och försäljning av elektroniska produkter, och affären innebär att SDS teknik helt och hållet ersätter operatörens befintliga teknik- och tjänsteleverantör. Utöver det initiala ordervärdet väntas intäkter tillkomma i form av återkommande serviceintäkter, och Analyst Group estimerar att ordervärdet under perioden 2020–2022 kan uppgå till mellan 25–30 MSEK.
SDS VD Tommy Eriksson sade följande om ordern:
“Mobiloperatörens mål med investeringen är att skapa marknadstillväxt och en högre penetration av sin digitala försäljningskanal. Våra produkters värde och anpassningsbarhet fortsätter att bevisas genom det stora antalet operatörer som ser fördelarna med våra produkter. Vi arbetar sedan tidigare med operatörsgruppen på flera marknader och ser nu fram emot att etablera ett långvarigt samarbete med denna mycket respekterade operatör även i Kamerun”
SDS målsättning är att fullborda projektet under Q4-20, vilket även är då intäkterna från ordern väntas komma. Ordern avser SDS egenutvecklade transaktionsväxel ERS 360, och affären är ett första steg som lägger grunden för ett utökat samarbete med kunden över tid, där en utökning av funktioner samt ytterligare beställningar på tjänster kan väntas. Närmast i tiden ligger tjänsten Managed Operations, där SDS hjälper till med både teknisk såväl som administrativ drift av systemet.
“När kunderna köper våra tilläggstjänster, som till exempel funktioner för precisionsmarknadsföring och säljoptimering, så ökar deras konkurrenskraft, omsättning och avkastning. Affären bevisar åter att vi har en urstark position i Afrika samt en förmåga att fortsätta växa organiskt”, säger Tommy Eriksson, VD på SDS.
I takt med att SDS försätter rulla ut system till nya kunder, och får en bredare bas av system, erfar Analyst Group att andelen återkommande intäkter kommer stiga, vilket på sikt kan komma att driva upp bruttomarginalen, då skalbarheten i SDS affär är hög. Sammantaget är detta den fjärde nya kunden som SDS har fått under år 2020, vilket Analyst Group anser är ett bevis på dels bolagets mycket starka ställning på den afrikanska marknaden, samt dels på att SDS kan växa organiskt och göra inträde nya marknader.