Tryg Norge storsatsar på försäkring baserad på Greater Thans teknik


Greater Than AB (”Greater Than” eller ”Bolaget”) meddelade den 27 augusti 2018 att Tryg Norge beslutat sig för att satsa stort på den digitala bilförsäkringen Sidekick.


Med Enerfy, och en lång branscherfarenhet, kan Greater Than erbjuda AI-baserade bilförsäkringar till försäkringsbolag som vill digitalisera för att sänka skadefrekvensen och erbjuda konsumenten transparenta, bättre och billigare produkter. Greater Thans AI-baserade premiemodell ersätter ett gammalt system för att prissätta försäkringar, och istället för kollektiv prissättning som baseras på äldre skadestatistik prissätter deras AI varje enskild biltur baserat på realtidsdata. Individuell prissättning resulterar i sänkta kostnader och med Bolagets AI-modell blir prissättningen granulär, transparent och påverkbar för konsumenten. I genomsnitt innebär Greater Thans försäkringslösning 17 % lägre premie för konsumenten och 40 % lägre skadefrekvens för försäkringsbolaget.

Tryg Norge har efter en period av testlanseringar nu valt att inleda en av sina största marknadsföringskampanjer någonsin, där företaget bl.a. tar hjälp av Norges största influencers för att lyfta fram fördelarna med en användarbaserad bilförsäkring. Bilförsäkringen baseras på Greater Thans teknikplattform Enerfy vilket möjliggör en användarbaserad bilförsäkring som ger föraren möjligheten att påverka sin premie med ett säkert körbeteende.

Försäkringar som Sidekick är en del i Greater Thans White Label-strategi, där försäkringsbolag använder sig av Enerfy-plattformen via eget varumärke. Greater Than kan då erhålla dels fast ersättning per användare och månad, dels en linjär ersättning som bestäms utifrån antal användare. Affärsmodellen är skalbar och ger således upphov till skalbara intäkter och goda bruttomarginaler för Greater Than. Det är denna typ av intäktsmodell som möjliggör en exponentiell tillväxt, och i samband med Q2-rapporten 2018 stod det klar att Greater Than ökade omsättningen för sjätte kvartalet i rad. Att Tryg Norge satsar stort för att addera ytterligare försäkringstagare, kan således få en positiv effekt på Greater Thans omsättning och lönsamhet.