Shortcut Media är en mediekoncern inom filmkommunikation som utgörs av dotterbolagen Bond Street Film och Oddway Film. Shortcut Media är verksamma på den svenska marknaden och tillhandahåller ett komplett erbjudande för att hantera alla beståndsdelar i att producera rörligt material. Kundbasen bl.a. av storföretag, datorspels-utvecklare, OTT/TV-distributörer och myndigheter. Shortcut har varit noterat på Spotlight Stock Market sedan 2016.
Pressmeddelanden
Ny tillväxtplan motiverar uppvärdering
SMG är en mediakoncern som erbjuder bland annat trailers, beställnings- och reklamfilm samt 3D-animation och visuella effekter, genom varumärkena Bond Street, Shortcut, Oddway och Frost Studio. I ett Base scenario estimeras SMG omsätta 83,0 MSEK under år 2021, med ett justerat nettoresultat om ca 3,7 MSEK. Givet ett justerat P/E-tal om 13,0x, ger detta ett motiverat pris per aktie om ca 3,99 kr.
- Ska dubbla verksamheten fram till år 2022
I samband med bolagets Q3-20 rapport, så offentliggjorde SMG en ny tillväxtplan, som kommer innebära att organisationen ska fördubblas fram till år 2022, och öka omsättningen till 120 MSEK. Bolaget kommer samtidigt sträva efter att behålla en rörelsemarginal (EBITA) inom spannet 5 till 10 %, vilket skulle kunna innebära ett EBITA-resultat mellan 6-12 MSEK under år 2022. SMG planerar att uppnå dessa mål genom att dels fortsätta växa organiskt, samt dels genom att göra kompletterande förvärv, som kommer bredda och förstärka organisationen.
- Verkar på en växande marknad
SMG är aktiva på den svenska media- och filmkommunikationsmarknaden, vilket är en marknad under tillväxt, som väntas växa med 8 % under år 2021. Bolaget är därtill starkt inom områden på den svenska media- och filmkommunikationsmarknaden som växer snabbare än marknaden som helhet, områden såsom sociala medier och online video, som båda väntas visa en tvåsiffrig tillväxt under år 2021. Analyst Group bedömmer även att chanserna för SMG att ta marknadsandelar framgent är goda, och att möjligheterna att ta marknadsandelar kommer öka i takt med att SMG växer som bolag, och utökar sitt utbud av tjänster ytterligare.
- Värderas till 3,68 kr i ett Base scenario
I ett Base scenario förväntas SMG exekvera på sin tillväxtplan, och fortsätta växa verksamheten efter ett tufft 2020. Bolaget estimeras visa ett justerat nettoresultat om 3,7 MSEK och 5,0 MSEK under år 2021 respektive år 2022. Baserat på det prognostiserade justerade nettoresultatet, och applicerad multipelvärdering, härleds ett motiverat värde per aktie om ca 3,68 kr på år 2021 prognos.
- Komplexa försäljningsprocesser är en risk
Det föreligger en risk i att tidigare ingångna ramavtal kan komma att justeras framgent, ett exempel på en sådan händelse är det avtal med Discovery som kommer justeras ned med start i fjärde kvartalet under räkenskapsåret 2020. För en investerare är det därmed viktigt att bevaka hur SMG:s nyförsäljning utvecklas under 2020 och framgent, och hur Bolaget kommunicerar kring rådande konjunkturläge och dess påverkan.
9
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
4
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lågt värderat ledande filmkommunikationsbolag
SMG är en mediakoncern som erbjuder bland annat trailers, beställnings- och reklamfilm och 3D-animation genom varumärkena Bond Street, Shortcut, Oddway och Frost Studio. I ett Base scenario estimeras Shortcut Media omsätta 65,3 MSEK under år 2020, med ett justerat nettoresultat om ca 2,9 MSEK, vilket givet ett justerat P/E-tal om 12,0x ger ett motiverat pris per aktie om ca 2,94 kr.
- Unik marknadsposition möjliggör stark korsförsäljning
SMGs unika marknadsposition kan beskrivas som en s.k. ”one stop shop”, där Bolaget tillhandahåller ett komplett erbjudande för att hantera alla beståndsdelar i att producera rörligt material. Detta i kombination med stora kunder såsom Post- och Telestyrelsen, Essity, Paradox, H&M, Stena och Fastighetsbyrån förväntas SMGs plattform, kundbas och unika marknadsposition skapa förutsättningar för ökad korsförsäljning och fortsatt tillväxt.
- Tufft marknadsläge skapar bättre förutsättningar för förvärv
Då SMG är en av de större spelarna inom sin bransch bedöms Bolaget kunna hantera den minskade efterfrågan som följer av Coronaviruset på ett bättre sätt än många konkurrenter, varför SMG:s potentiella förvärvsobjekt bedöms öka, och prisbilden för förvärv kan därför komma att förbättras. Detta kan på sikt göra att SMG kommer ur Coronakrisen som ett starkare, och mer konkurrenskraftigt, bolag, och skulle ligga i linje med Bolagets egna kommentarer angående förvärv och strukturaffärer i Bolagets Q2-20 rapport.
- Värderas till 2,94 kr i ett Base scenario
I ett Base scenario förväntas SMG fortsätta sin tillväxtresa under prognosperioden, och visa ett justerat nettoresultat om 2,9 MSEK och 4,4 MSEK under år 2020 respektive år 2021. Baserat på det prognostiserade justerade nettoresultatet och vald multipelvärdering, härleds ett motiverat pris per aktie om ca 2,94 kr.
- Komplexa försäljningsprocesser är en risk
Det föreligger en risk i att tidigare ingångna ramavtal kan komma att justeras framgent, ett exempel på en sådan händelse är det avtal med Discovery som kommer justeras ned med start i fjärde kvartalet under räkenskapsåret 2020. För en investerare är det därmed viktigt att bevaka hur SMG:s nyförsäljning utvecklas under 2020, och hur Bolaget kommunicerar kring rådande konjunkturläge och dess påverkan.
- Utdelning kan bli aktuellt på sikt
I takt med att SMG närmar sig sina finansiella mål om en EBITA-marginal mellan 5-10%, så kan utdelning bli aktuellt för Bolaget.
7
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
4
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lågt värderat ledande filmkommunikationsbolag
SMG är en mediakoncern som erbjuder bland annat trailers, beställnings- och reklamfilm och 3D-animation genom varumärkena Bond Street, Shortcut, Oddway och Frost Studio. I ett Base scenario estimeras Shortcut Media Group omsätta 65,3 MSEK under år 2020, med ett justerat nettoresultat om ca 3,7 MSEK, vilket givet ett justerat P/E-tal om 9,0x ger ett motiverat pris per aktie om ca 2,81 kr.
- Unik marknadsposition möjliggör stark korsförsäljning
SMGs unika marknadsposition kan beskrivas som en s.k. ”one stop shop”, där Bolaget tillhandahåller ett komplett erbjudande för att hantera alla beståndsdelar i att producera rörligt material. Detta i kombination med stora kunder såsom Discovery, Essity, Paradox, H&M, Stena och Doktor24 förväntas SMGs plattform, kundbas och unika marknadsposition skapa förutsättningar för ökad korsförsäljning och fortsatt tillväxt.
- Stärkt finansiell position kan möjliggöra utdelning inom 12-18 månader
Under 2019 uppgick nettoomsättningen till 68,8 MSEK (59,7), vilket motsvarar en ökning om ca 15 % jämfört mot året innan. Bolaget rapporterade år 2019 ett EBITA resultat om 3 MSEK, vilket motsvarar en EBITA-marginal om 4,4 %. Ledningen bedömer att om Bolaget fortsätter i linje med Bolagets uppsatta finansiella mål och om inga lämpliga strukturaffärer materialiseras, kan utdelning bli aktuellt inom en 12-18 månader, vilket Analyst Group bedömer skulle innebära en signifikant värdepotential i aktien.
- Värderas till 2,81 kr i ett Base scenario
I ett Base scenario förväntas SMG fortsätta sin tillväxtresa under prognosperioden, och visa ett justerat nettoresultat om 3,7 MSEK och 5,2 MSEK under år 2020 respektive år 2021. Baserat på det prognostiserade justerade nettoresultatet och vald multipelvärdering, härleds ett motiverat pris per aktie om ca 2,81 kr.
- Komplexa försäljningsprocesser är en risk
Det föreligger en risk i att tidigare ingångna ramavtal kan komma att justeras framgent, ett tidigare exempel på en sådan händelse är det avtal med Discovery som justerades ned i slutet av 2019. För en investerare är det därmed det viktigt att bevaka hur SMG:s nyförsäljning utvecklas under 2020, och hur Bolaget kommunicerar kring rådande konjunkturläge och dess påverkan.
- Lågt värderat jämfört med peers
Givet SMG:s historiska lönsamhet och tillväxt, samt fortsatt goda tillväxtutsikter, har Bolaget en mycket låg värdering jämfört med peers, med ett justerat P/E-tal om 6,3 på rullande 12 månader.
6
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lågt värderat ledande filmkommunikationsbolag
SMG är en mediakoncern som erbjuder bland annat trailers, beställnings- och reklamfilm och 3D-animation genom varumärkena Bond Street, Shortcut, Oddway och Frost Studio. I ett Base scenario estimeras Shortcut Media Group omsätta 70,1 MSEK under år 2020, med ett justerat nettoresultat om ca 2,8 MSEK, vilket givet ett justerat P/E-tal om 9,0x ger ett motiverat pris per aktie om ca 2,46 kr.
- Unik marknadsposition möjliggör stark korsförsäljning
SMGs unika marknadsposition kan beskrivas som en s.k. ”one stop shop”, där Bolaget tillhandahåller ett komplett erbjudande för att hantera alla beståndsdelar i att producera rörligt material. Detta i kombination med stora kunder såsom Discovery, Essity, Paradox, H&M, Stena och Doktor24 förväntas SMGs plattform, kundbas och unika marknadsposition skapa förutsättningar för ökad korsförsäljning och fortsatt tillväxt.
- Stärkt finansiell position kan möjliggöra utdelning inom 12-18 månader
Under 2019 uppgick nettoomsättningen till 68,8 MSEK (59,7), vilket motsvarar en ökning om ca 15 % jämfört mot året innan. Bolaget rapporterade år 2019 ett EBITA resultat om 3 MSEK, vilket motsvarar en EBITA-marginal om 4,4 %. Ledningen bedömer att om Bolaget fortsätter i linje med Bolagets uppsatta finansiella mål och om inga lämpliga strukturaffärer materialiseras, kan utdelning bli aktuellt inom en 12-18 månader, vilket Analyst Group bedömer skulle innebära en signifikant värdepotential i aktien.
- Värderas till 2,46 kr i ett Base scenario
I ett Base scenario förväntas SMG fortsätta sin tillväxtresa under prognosperioden, och visa ett justerat nettoresultat om 2,8 MSEK och 3,9 MSEK under år 2020 respektive år 2021. Baserat på det prognostiserade justerade nettoresultatet och vald multipelvärdering, härleds ett motiverat pris per aktie om ca 2,46 kr.
- Komplexa försäljningsprocesser är en risk
Det föreligger en risk i att tidigare ingånga ramavtal kan komma att justeras framgent, ett tidigare exempel på en sådan händelse är det avtal med Discovery som justerades ned i slutet av 2019. För en investerare är det därmed det viktigt att bevaka hur SMG:s nyförsäljning utvecklas under 2020, och hur Bolaget kommunicerar kring rådande konjunkturläge och dess påverkan.
6
Värdedrivare
6
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Shortcut Media förnyar ramavtalet med Discovery Networks
2020-11-27
SMG meddelar idag att de, genom bolagets dotterbolag Bond Street Film, har förnyat sitt ramavtal med Discovery Networks med två år. Discovery har varit en kund till Bond Street sedan 2015, där Bond Street bland annat producerat trailers och promotion-material åt Discovery. Ramavtalets förnyelse har skett med bakgrund av att Discovery Norge, sedan den 30:e september 2020, inte längre omfattas.
Beställningsnivåerna från Discovery Sverige bedöms ligga på liknande nivåer som tidigare, och värdet på avtalet överstiger 10 MSEK per år, med en uppsägningstid om 3 månader.
Analyst Group ställde följande fråga till SMG:s VD Anders Brink:
Givet att ert avtal med Discovery i Norge justerades ned under året, vad betyder det förnyade avtalet med Discovery i Sverige för Shortcut?
”Det är mycket positivt att vi förnyat avtalet med Discovery Sverige. Det är en spännande kund med fantastiskt innehåll, som satsar mycket i Sverige.
Discovery äger bl.a rättigheterna till både sommar- och vinter-OS de kommande åren. Att sommar-OS 2020 blev uppskjutet pga pandemin var förstås olyckligt och kan ha påverkat beslutet att justera ned avtalet mellan Bond Street och Discovery Norge. Nu vet vi att OS ska bli av sommaren 2021 och vinter-OS den efterföljande vintern. Därför ser vi otroligt mycket fram emot att samarbeta med Discovery Sverige i kommunikationen kring två av världens största sporthändelser.
Vi har också precis avslutat produktionen för ett pan-Nordiskt projekt för Discoverys streaming-plattform Dplay och hoppas även på att få in fler projekt av den typen under nästa år.”
Analyst Group ser det förnyade avtalet som ett mycket positivt besked för SMG, särskilt med bakgrund av att avtalet med Discovery Norge justerades ner tidigare i år, vilket för övrigt har varit det enda ramavtal som justerats ner under år 2020 för SMG. Discovery Networks är ett av världens största TV-nätverk, och utgör en viktig referenskund för SMG, varför fortsatt förtroende, och beställningsnivåer av likande volymer som tidigare, tydligt talar för kvalitén på Bond Street Films arbete.
Kommentar på Shortcut Medias Q3-rapport
2020-11-12
Shortcut Media AB (”SMG”) publicerade idag den 12 november sin delårsrapport för det tredje kvartalet räkenskapsåret 2020. En summering av det Analyst Group fann mest intressant i rapporten följer nedan.
SMG levererar en mycket stark rapport
Under Q3-20 så uppgick intäkterna till 10,6 MSEK (13,5), vilket motsvarar en intäktsminskning om ca -22 % Y-on-Y. EBITA-resultatet, rörelseresultatet justerat för goodwillavskrivningar, uppgick till 0,1 MSEK (-0,7), och rörelseresultatet (EBIT) blev under perioden -0,6 MSEK, upp från -1,5 MSEK för jämförbar period föregående år. På nettoresultatnivå så ökade resultatet från -1,3 MSEK till -0,6 MSEK. De tredje kvartalet är generellt ett semesterkvartal för SMG, och brukar historiskt alltid vara det svagaste kvartalet omsättningsmässigt. Med detta, likväl de tuffa förutsättningarna som fortsatt råder till följd av Covid-19, som bakgrund, anser Analyst Group att SMG levererar en mycket stark rapport, där särskilt förbättringen i EBITA-resultatet, trots omsättningstappet, är imponerande, då bolaget vände till positivt EBITA-resultat och stärkte EBITA-marginalen från -5,5 % till 1,4 %.
SMG har stått starka på en tuff marknad och har tagit marknadsandelar
Medieinvesteringarna minskade med ca 22,2 % under de första nio månaderna av 2020, samtidigt som SMG:s omsättning har minskat med ca 16 % under samma period. Detta innebär att SMG har stärkt sin position på den svenska marknaden hittills under året, och tagit marknadsandelar, samtidigt som många andra mediebolag har haft det tufft, där många har tvingats i konkurs eller rekonstruktion. En av anledningarna till att SMG hittills klarat året bättre än många andra mediebolag är bolagets fokus på upphandlingar och ramavtal, som varit en framgångsrik strategi, och under 2020 har SMG vunnit mer ramavtal än någonsin tidigare.
Över våra förväntningar på flera punkter
SMG levererade en bra rapport, och siffrorna kom in över våra förväntningar på flera punkter, där särskilt lönsamheten var kraftigt över våra förväntningar. Omsättningen uppgick till 10,6 MSEK, att jämföra med estimerade 11,6, medan EBITA överträffade förväntningarna ordentligt, och uppgick till 0,1 MSEK jämfört med estimerade -0,8 MSEK, vilket är ett tecken på en mycket god kostnadskontroll från Bolaget i dessa Covid-19 tider. EBIT-resultat uppgick till -0,6 MSEK, också det över våra förväntningar, och att jämföra med vårt prognostiserade EBIT-resultat om -1,6 MSEK. Nettoresultat kom även det in över förväntningarna, och landade på -0,6 MSEK, jämfört med estimerade -1,6 MSEK.
Offentliggör ny tillväxtplan
I samband med bolagets Q3-20 rapport, så offentliggjorde SMG en ny tillväxtplan, som kommer innebära att organisationen ska fördubblas fram till år 2022. Bolaget ska fram tills dess öka omsättningen till 120 MSEK, och kommer samtidigt sträva efter att behålla en rörelsemarginal (EBITA) inom spannet 5 till 10 %. SMG planerar att uppnå dessa mål genom att dels fortsätta växa organiskt, samt dels genom att göra kompletterande förvärv, som kommer bredda och förstärka organisationen. Den organiska tillväxten ska genereras genom att fortsätta vinna ramavtal, genom att bygga långsiktiga kundrelationer och ta nya nyckelkunder, samt genom att kapitalisera på tillväxten inom de områden som SMG redan är starka inom, främst områden såsom gaming, sociala medier, och online video. När det kommer till den förvärvsgenererade tillväxten, så ämnar SMG utnyttja den fragmenterade marknadsstruktur som marknaden för filmkommunikation har, samt att ta tillvara på de förvärvsmöjligheter som uppstått till följd av Covid-19. Bolaget planerar att genomföra minst ett förvärv per år de kommande åren, där de i dagsläget arbetar med indikativa bud på bolag som tillsammans omsätter ca 50 MSEK. Finansieringsmöjligheterna, givet att SMG har nettokassa samt genererar positiv EBITA, bedömer bolaget som goda.
Analyst Group anser att SMG:s nya tillväxtplan kommer vid ett tillfälle då mängden förvärvskandidater bedöms som särskilt hög inom bolagets nisch, samt i ett tillfälle då även förutsättningarna och villkoren för förvärv kan vara särskilt fördelaktiga. Därtill har SMG en stark historik av att genomföra framgångsrika förvärv, där särskilt förvärven av Bond Street och Oddway kommer i åtanke. Med detta som bakgrund så ser vi starkt positivt på SMG:s förvärvsambitioner, och ser det som ett smart strategiskt beslut från bolagets ledning, och som något som kan komma att generera betydande aktieägarvärde framgent. Gällande finansieringsmöjligheterna så bedömer vi att SMG bör ha goda möjligheter att kunna få finansiering, då bolaget är lönsamt och har nettokassa.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys på SMG.
Kommentar inför Shortcut Medias Q3-rapport
2020-11-11
Imorgon den 12 november publicerar Shortcut Media AB (”SMG”) sin rapport för det tredje kvartalet för räkenskapsåret 2020. Nedan följer våra tankar samt estimat inför rapporten.
För Q3-20 estimerar vi att SMG kommer omsätta 11,6 MSEK (13,5), motsvarande en omsättningsminskning om ca -13,8 % mot jämförbar period för räkenskapsåret 2019. Totala rörelsekostnader prognostiseras till ca -7,1 MSEK (-8,2), motsvarande en minskning om ca -12,0 % från Q3 föregående räkenskapsår. SMG:s marginaler estimeras minska, och EBITA-marginalen för kvartalet räknas uppgå till -6,9 % % (-5,5 %). Den estimerade sjunkande omsättningen och de minskande marginalerna bedöms helt och hållet vara hänförliga till den minskade affärsaktivitet samt de minskade medieinvesteringar som har följt på grund av Covid-19. Medieinvesteringarna har hittills under året, fram till september, minskat kraftigt, med en minskning om -22,2 %.
Vårt fokus under kvartalet kommer vara på kommentarer kring efterfrågan på SMG:s underliggande marknad, och om/hur Coronakrisen kan tänkas påverka bolaget framgent. Ett positivt tecken skulle vara om bolaget märkt av en ökad affärsaktivitet under kvartalet jämfört med Q2-20. Därtill kommer vi bevaka om bolaget ger några mer detaljer kring de avtal som de har tagit under kvartalet, där vi bedömmer avtalet med det ledande globala teknikföretaget som särskilt intressant.
Utöver detta kommer stort fokus riktas mot kostnadsbasen, och hur den utvecklas i relation till omsättningen. SMG har under året korttidspermitterat, och tagit del av statliga subventioner, och om bolaget kan upprätthålla nivåer nära lönsamhet skulle det vara ett tecken på stark kostnadskontroll. Vi bevakar där särskilt EBITA-resultatet, som är det mest relevanta resultatet för att få en så bra bild som möjligt av hur SMG går operativt.
Vi kommer i samband med rapporten att återkomma med en kommentar.
Kommentar på SMG:s nya affärsområde
2020-11-04
Shortcut Media AB:s (SMG framgent) dotterbolag, Oddway film, startar ett nytt affärsområde inom digital content-produktion och anställer därtill fyra nya medarbetare.
Det nya affärsområdet, namngett, Oddcontent, kommer arbeta med digital content-produktion och distribution, och kommer arbeta med att löpande fylla kunders sociala medier med skräddarsytt innehåll, samt därtill arbeta med spridning av innehållet och att producera analyser/mätningar. Den nya verksamheten vann, i oktober, b.la. ett avtal med ett globalt tech-företag, där Oddcontent kommer producera innehåll för kunden i minst ett halvår, med en option om ett löpande avtal därefter.
David Stenberg, VD för Oddway Film, sade följande om avtalet som bolaget vann i oktober uppstarten av det nya affärsområdet:
”En väldigt fin start för Oddcontent. Vi har under en längre tid fått allt fler förfrågningar om enklare filmproduktioner, men också hjälp med att distribuera, mäta och analysera effekten av materialet för att optimera kundens insatser. Att vi nu också fått förtroendet att jobba med en av världens största digitala plattformar är oerhört inspirerande.”
Oddcontent kommer att verka som en hybrid mellan ett filmproduktionsbolag för enklare material och en SoMe-byrå, och Alexander Svensson, som är content-specialist på Oddway, beskrev Oddcontents arbete på följande vis:
”Vi skapar rörligt content som är anpassat specifikt för kundens plattformar, men vi kan också se till att materialet hamnar på rätt ställe och syns för relevanta personer. Vi hjälper kunden hela vägen från strategi till produktion och mätning av kampanjerna. Tanken är att skapa bäst effekt genom att ligga nära kunden och hela tiden optimera innehållet utifrån resultatet”.
Lanseringen av det nya affärsområdet har varit planerad sedan en tid tillbaka, och Oddcontent har redan ett flertal löpande avtal, men det är först nu, i samband med att bolaget nyanställer fyra personer, som det nya affärsområdet startar upp på riktigt, skriver bolaget. Genom Oddcontent breddas Oddways tjänsteerbjudande, och bolaget kan nu erbjuda fullservice, omfattande allt från filmproduktioner till enklare innehåll anpassat för sociala medier, kombinerat med expertis inom distribution.
Analyst Group anser att det nya affärsområdet kommer hjälpa till att bredda SMG tjänsteutbud som koncern ytterligare, och att det fortsatt förstärker SMG:s position som en ”one-stop-shop” för bolagets kunder. Därtill anser vi att fokuset mot sociala medier som det nya affärsområdet har, är strategiskt rätt väg att gå för Oddway, då sociala medier tillsammans med online video är två av de områden där medieinvesteringarna har växt kraftigast de senaste åren. Dessa två områden är även två av de kategorier av medier som hittills under år 2020 har klarat sig bäst, givet pandemins negativa inverkan på medieinvesteringarna överlag, vilket är ett styrketecken. Analyst Group bedömer, givet SMG:s starka position och kundnätverk, att Oddcontent kommer kunna ta marknadsandelar inom sin nisch framgent, och att detta kommer bidra positivt till omsättningstillväxten för SMG på både kort och lång sikt.
Kommentar på SMG:s senaste order samt intervju med VD Anders Brinck
2020-10-23
Shortcut Media AB (”SMG” eller ”bolaget” framgent) har, via Oddway Film, vunnit ett ramavtal värt 1,8 MSEK.
Oddway Film är ett dotterbolag till SMG, som är specialiserade på välproducerad reklam, brand, – och imagefilm, med stort fokus på storytelling. Ramavtalet som Oddway vunnit har ett värde av 1,9 MSEK över fem månader, och avtalet har ingåtts med ett globalt ledande teknikföretag, som driver en av världens ledande digitala plattformar. Analyst Group ser denna order som ytterligare ett bevis på SMG:s ledande ställning inom sin nisch, och anser att ordern kommer vara en stark referens för SMG i framtiden, vilket på sikt kan leda till att bolaget vinner nya ramavtal med globala kunder. Därtill bedömer Analyst Group att sannolikheten att avtalet förlängs är hög, då Oddway har ett starkt track record av prisbelönt filmproduktion.
Vi ställde följande frågor till SMG:s VD Anders Brinck:
Skulle du kunna berätta mer lite om hur processen går till när ni vinner ett ramavtal, samt varför du tror att just ni vann avtalet?
Generellt kan sägas att det främst är stora företag med löpande behov och höga krav på sina partners inom filmkommunikation som upphandlar ramavtal. Till upphandlingen bjuds de ledande aktörerna i branschen in, vilket i regel inkluderar oss.
Där jämför kunden parametrar som kreativitet, kvalitet, kapacitet, leveransförmåga, priser, mm. I det här fallet, precis som i samtliga andra ramavtalen vi vunnit 2020, är det främst vår kreativitet, kvalitet och leveransförmåga som lett till att vi vunnit avtalet. Vilket är glädjande.
Vad skulle det innebära om avtalet förlängs för SMG?
Givet att volymen är densamma som nu skulle det innebära ca 4 Mkr i löpande intäkter på årsbasis.
Vad innebär det för SMG att vinna ett ramavtal med en globalt ledande aktör?
Ytterligare ramavtal med ett så stort, välkänt, globalt företag är en enorm kvalitétsstämpel för oss. Gentemot marknaden i allmänhet och storkunder i synnerhet.
Vi har länge varit välkända och anlitats av de största organisationerna i olika branscher. Det är extra roligt att fler och fler av de kunderna nu väljer att skriva ramavtal och att vi ofta är den partner som de stora beställarna väljer.
Hur ser möjligheterna för merförsäljning ut?
Just det här ramavtalet omfattas av stark sekretess av olika skäl, så där vill jag vara försiktig att kommentera mer detaljerat. Men generellt är möjligheterna för merförsäljning väldigt goda när väl ramavtal finns på plats.
Själva syftet med ramavtalen är att kunderna ska kunna samla alla sina behov inom rörlig bild hos en kreativ partner. Där är SMG en av de starkaste aktörerna i Norden och vi kan därigenom skapa mervärde för våra kunder på ett sätt som få andra kan.
När vi skapar mervärde för våra kunder leder det i sin tur till merförsäljning.
Kommentar på Shortcut Medias ramavtal med Polismyndigheten
2020-09-04
Shortcut Media (”SMG”) har, via Bond Street och tillsammans med Blomquist Communications, tilldelats en upphandling av film- och kommunikationstjänster åt Polismyndigheten.
Avtalet, som vanns genom Polismyndighetens nationella upphandling, förväntas uppgå till ett värde om 3 MSEK per år de kommande fyra åren, motsvarande ett totalt estimerat värde om 12 MSEK över avtalets löptid, men kan även komma att antingen understiga eller överstiga de estimerade volymerna, uppger Polismyndigheten. Av det totala estimerade värdet om 12 MSEK på avtalet väntas omkring 30–50 % avse filmprojekt, vilka därmed tillfaller Bond Street. Ingen annan anbudsgivare har överklagat upphandlingen, vilket därmed innebär att Bond Street och Blomquist Communications bedöms teckna ramavtal med Polismyndigheten inom kort.
SMS:s VD Anders Brinck sa följande angående tilldelningen av ramavtalet:
”Det är fantastiskt att vi på kort tid fått förmånen att tilldelas ännu ett stort, långsiktigt ramavtal inom offentlig sektor. Polismyndigheten är en spännande och viktig myndighet som vi ser mycket fram emot att arbeta för, i tätt samarbete med det ytterst kompetenta teamet på Blomquist,” säger Anders Brinck, VD för Shortcut Media Group.
Denna order är ytterligare en bekräftelse på SMG:s styrka inom upphandlingar, och att bolagets strategi att fokusera på dessa är framgångsrik, anser Analyst Group. Detta är nu den andra stora upphandlingen som SMG vinner under året, efter rekordavtalet med PTS tidigare i år, och bolaget vinner nu större marknadsandelar inom offentliga sektor uppger VD Anders Brinck. Såsom vid tidigare upphandlingar så var den höga kvalitet som Bond Street erbjuder i sina tjänster som var en viktig anledning till varför SMG vann denna upphandling, hävdar Brinck.
Analyst Group ser detta avtal och den ökande marknadsandelen inom offentlig sektor som mycket positivt för SMG, då kunder inom det offentliga generellt inte är konjunkturkänsliga, samt då detta avtal kan var fördelaktigt inför nya upphandlingar inom offentlig sektor framgent. Givet ökad närvaro inom offentlig sektor bedöms också den operativa risken i SMG minska, då avtal med myndigheter bedöms som tryggare än avtal med privata aktörer.
Kommentar på Shortcut Medias Q2-rapport
2020-08-27
Shortcut Media Group AB (”SMG”) publicerade idag den 27 augusti sin delårsrapport för det andra kvartalet räkenskapsåret 2020. En summering av det Analyst Group fann mest intressant i rapporten följer nedan.
SMG levererar en godkänd rapport
Under Q2-20 så uppgick intäkterna till 13,4 MSEK (18,8), vilket motsvarar en intäktsminskning om ca -29 % Q-on-Q. EBITA-resultatet, rörelseresultatet för goodwill avskrivningar, uppgick till -0,6 MSEK (1,0), och rörelseresultatet (EBIT) blev under perioden -1,4 MSEK, ned från 0,2 MSEK för jämförbar period föregående år. På nettoresultatnivå minskade resultatet från 0,1 MSEK till -1,4 MSEK. Givet förutsättningarna, då SMG verkar i en bransch som påverkats kraftigt negativt av Covid-19, så presterar bolaget en godkänd rapport anser Analyst Group, då SMG, trots en kraftigt minskad omsättning, lyckades upprätthålla en god kostnadskontroll, och därmed undvek en kraftigare resultatminskning.
Över våra förväntningar på vissa punkter
SMG levererade en godkänd rapport, och siffrorna kom in över våra förväntningar på några punkter, samt under förväntningarna på andra. Omsättningen uppgick till 13,4 MSEK, att jämföra med estimerade 14,1, medan EBITA överträffade förväntningarna, och uppgick till -0,6 MSEK jämfört med estimerade -0,9 MSEK, vilket är ett tecken på en god kostnadskontroll från Bolaget. EBIT-resultat uppgick till -1,4 MSEK, också det över våra förväntningar, och att jämföra med vårt prognostiserade EBIT-resultat om -1,8 MSEK. Nettoresultat kom in under förväntningarna, och landade på -1,4 MSEK, jämfört med estimerade -0,9 MSEK. Diskrepansen i nettoresultatet förklaras av att vi räknade med en positiv skatteeffekt i kvartalet, vilket inte blev fallet.
Efterfrågan visar tecken på återhämtning
SMG nämner i rapporten att dem upplevt en viss återhämtning i efterfrågan under juni månad, och att projekt som skjutits upp under Q2-20 nu har kunnat återupptas. Bolaget bedömer att återhämtningen i efterfrågan har god sannolikhet att fortsätta, särskilt då SMG är väl positionerade inom marknaden för digital kommunikation, vilken bedöms visa en snabbare återhämtning än andra delar av media- och kommunikationsbranschen. Analyst Group anser därtill att Covid-19 på sikt kommer att leda till att allt fler företag väljer att bredda sin närvaro och kommunikation genom sociala medier och andra digitala kanaler, och att det genom dessa medier är särskilt smidigt att förmedla sina budskap genom film. Givet SMG:s ledande position inom produktion av kortfilm kan detta driva ökad efterfrågan av bolagets tjänster på sikt.
Ny tillväxtplan framgent
SMG skriver i rapporten att de i nuläget arbetar med en ny tillväxtplan, där de ämnar ta vara på de goda möjligheterna för förvärv och strukturaffärer som uppstått med bakgrund av Coronakrisen. Analyst Group ser detta som starkt positivt, då förutsättningarna för SMG att göra förvärv till gynnsamma villkor är goda, då många företag i mediabranschen i dagsläget har det tufft, och att SMG även har goda möjligheter att uppnå synergieffekter och kostnadsbesparingar genom förvärv. Kompletterande förvärv skulle även stärka SMG:s utbud av tjänster, och ytterligare befästa bolaget som en one-stop-shop för dess kunder, vilket också skulle kunna vara fördelaktigt vid framtida upphandlingar.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys på SMG.
Kommentar inför Shortcut Medias Q2-rapport
2020-08-26
Imorgon den 27 augusti publicerar Shortcut Media Group (”SMG” eller ”bolaget” framgent) sin rapport för det andra kvartalet för räkenskapsåret 2020. Nedan följer våra tankar samt estimat inför rapporten.
För Q2-20 estimerar vi att SMG kommer omsätta 14,1 MSEK (18,8), motsvarande en omsättningsminskning om ca -25,3 % mot jämförbar period för räkenskapsåret 2019. Totala rörelsekostnader prognostiseras till ca -8,2 MSEK (-11,0), motsvarande en minskning om ca -25,2 % från Q2 föregående räkenskapsår. SMG:s marginaler estimeras minska, och EBITA-marginalen för kvartalet räknas uppgå till -6,6 % % (5,1 %). Den estimerade sjunkande omsättningen och de minskande marginalerna bedöms uteslutande vara en följd av Covid-19, då Q2-20 till stora delar inföll under den period då Coronakrisen hade som störst påverkan på den ekonomiska aktiviteten i Sverige.
Vårt fokus under kvartalet kommer vara på kommentarer kring efterfrågan på SMG:s underliggande marknad, och om/hur Coronakrisen kan tänkas påverka bolaget framgent.
Utöver detta kommer stort fokus riktas mot kostnadsbasen, och hur den utvecklas i relation till omsättningen. SMG har under året korttidspermitterat, och tagit del av statliga subventioner, och om bolaget kan upprätthålla lönsamhet skulle det vara ett tecken på stark kostnadskontroll.
Vi kommer i samband med rapporten att återkomma med en kommentar.
Kommentar på Shortcut Medias Q1-rapport
2020-05-14
Shortcut Media Group publicerade idag den 14 maj sin delårsrapport för första kvartalet räkenskapsåret 2020.
Nedan följer en sammanfattning av det Analyst Group fann mest intressant i dagens rapport:
SMG levererar en stark rapport, med både stigande omsättning och rörelseresultat (EBITA)
Under Q1-20 så uppgick omsättningen till 18,5 MSEK (18,1), vilket motsvarar en omsättningstillväxt om ca 2 % Y-on-Y. Rörelseresultatet (EBITA) var under perioden 2,6 MSEK, upp från 1,9 MSEK för jämförbar period föregående år, motsvarande en tillväxt om ca 37 %. Nettoresultatet exklusive goodwillavskrivningar uppgick till 1,9 MSEK, jämfört med 1,4 MSEK för motsvarande period föregående år, vilket motsvarar en tillväxt om ca 35 %, och nettoresultatet blev 1,2 MSEK (0,6 MSEK), motsvarande en tillväxt om ca 93 %.
Över våra förväntningar
SMG levererade en stark rapport för Q1-20, visade på en mycket stark EBITA-tillväxt, och slog våra förväntningar på samtliga punkter. Omsättningen för kvartalet var 18,5 MSEK, således ca 0,6 MSEK högre än estimerat, och EBITA uppgick till 2,6 MSEK mot prognostiserade 0,3 MSEK. För nettoresultatet exklusive goodwillavskrivningar räknade vi med ett resultat om ca 0,4 MSEK, vilket var betydligt lägre än det nettoresultat om 1,9 MSEK som SMG levererade. Slutligen, på nettoresultatsnivå, hade vi prognostiserat ett nettoresultat om -0,1 MSEK, vilket SMG slog med råge, då bolaget levererade ett nettoresultat om 1,2 MSEK.
Relativt sett begränsad påverkan av Coronaviruset under Q1-20
VD Anders Brinck talade i SMG:s VD-ord om att Coronaviruset hade haft en begränsad påverkan på bolagets verksamhet under första kvartalet 2020, och att oron som viruset skapar främst började kännas av i slutet av kvartalet. Majoriteten av den negativa påverkan som följer av Coronaviruset bedöms infalla under Q2-20, som kommer belastas av både uppskjutna och inställda projekt.
Öppnar upp möjligheter och förbättrar förutsättningarna för att göra förvärv
Även om Coronaviruset kommer påverka SMG negativt under 2020, så finns det ändå ljusglimtar i spåren av viruset. Då SMG är en av dem större spelarna inom sin bransch kan bolaget hantera den minskade efterfrågan som följer av viruset på ett bättre sätt än många konkurrenter, varför SMG:s potentiella förvärvsobjekt lär öka och prisbilden för förvärv kan förbättras. Detta kan på sikt göra att SMG kommer ur Coronakrisen som ett starkare, och mer konkurrenskraftigt, Bolag, och att SMG snabbt kan återvända till den starka tillväxt som bolaget historiskt visat.
Justerade prognoser för år 2020
I och med det starka resultatet under Q1-20 så närmar sig Bolaget det EBITA-resultat om 3,0 MSEK som bolaget presterade under helåret 2019. Av denna anledning väljer vi att justera våra prognoser för helåret 2020, där vi justerar upp våra EBITA-marginalestimat, behåller vår omsättningsprognos för helåret, samt justerar fördelningen av intäkterna mellan Bolagets kvartal. Prognosjusteringarna kommer illustreras i detalj i en uppdaterad aktieanalys som kommer inom kort.
Kommentar inför Q1-rapport samt på dagens rekordavtal
2020-05-13
Imorgon den 14 maj publicerar Shortcut Media Group sin rapport för det första kvartalet för räkenskapsåret 2020. Nedan följer våra tankar samt estimat inför rapporten.
För Q1-20 estimerar vi att SMG kommer omsätta 17,9 MSEK (18,1), motsvarande en omsättningsminskning om ca 1,1 % mot jämförbar period för räkenskapsåret 2019. Totala rörelsekostnader prognostiseras till ca -10,6 MSEK (-10,8), motsvarande en minskning om ca 2,0 % från Q1 föregående räkenskapsår. SMG:s marginaler estimeras minska, och EBITA-marginalen för kvartalet räknas uppgå till 1,6 % % (10,3 %).
Vårt fokus under kvartalet kommer vara på kommentarer kring hur Coronakrisen har påverkat och framgent bedöms påverka SMG. Vi kommer därmed fokusera på kommentarer kring bolagets underliggande marknadsefterfrågan, samt om bolaget ger några egna prognoser för 2020 års helårsomsättning.
Utöver detta kommer stort fokus riktas mot kostnadsbasen, och hur den utvecklas i relation till omsättningen. Historiskt har SMG varit lönsamt, så det är därför av intresse att bevaka om bolaget kan förbli lönsamt även under Coronatider, vilket skulle vara ett styrketecken.
SMG kommunicerade idag att dotterbolaget Bond Street Film har vunnit ett ramavtal med Post- och Telestyrelsen värt ca 5 MSEK per år i upp till fyra år, avtalet kan därmed innebära totalt 20 MSEK i intäkter under avtalsperioden. Upphandlingen är den största som har gjorts inom offentlig sektor inom filmproduktion, och innebär en mycket hög kvalitetsstämpel för SMG, och visar återigen på att bolagets strategi att fokusera mycket på upphandlingar är framgångsrik. Analyst Group bedömer Shortcuts möjligheter att fortsatt vinna upphandlingar som goda, då bolaget är en av de större spelarna inom sin nisch, samt då de byggt upp ett mycket gott rykte inom sin bransch.
Maj
Intervju med Shortcut Medias VD Anders Brinck
Aktiekurs
3.58
Värderingsintervall
2020-11-30
Bear
2,57 SEKBase
3,99 SEKBull
5,61 SEKUtveckling
Huvudägare
2020-09-30
2020-05-04
Shortcut Media vinner ramavtal med Skolverket
2020-11-30
Shortcut Media AB (SMG) meddelar idag att de, genom bolagets dotterbolag Bond Street Film (BSF), vunnit ett ramavtal med Skolverket.
Skolverket har, i sin nationella upphandling av filmproduktion, beslutat att tilldela BSF ramavtalet, då dem rankats högst av totalt elva anbudsgivare. Avtalet innebär att alla förfrågningar upp till 100 tSEK per projekt i första hand går till BSF, och att förfrågningar över 100 tSEK upphandlas mellan de tre andra ledande leverantörerna, där BSF är en av dessa leverantörer. SMG uppskattar att ca 60-80 % av den totala beställningsvolymen från Skatteverket kommer utföras av BSF. Värdet på ramavtalet uppgår till ca 4,0 MSEK per år, och sträcker sig över fyra år, vilket innebär ett totalt värde om 16 MSEK.
Det ska notera att det råder en avtalsspärr i tio dagar, vilket innebär att upphandlingsbeskedet kan komma att överklagas av någon av anbudsgivarna. Avtal kommer tidigast att tecknas den 2020-12-08, enligt information från Skolverket gällande upphandlingen.
SMG:s VD sade följande om avtalet:
”Det är väldigt glädjande att vinna ännu ett av de största ramavtalen inom film för offentlig sektor. Vårt team visar återigen prov på sin kreativa styrka och vi ser verkligen fram emot att få förmånen att arbeta med Skolverket”.
Avtalet bevisar återigen att SMG:s strategi att fokusera på ramavtal är framgångsrik, och Analyst Group ser avtalet som ytterligare ett bevis på kvalitén i det arbete som SMG gör, då denna typ av upphandlingar görs efter värderingsprincipen, vilken tar hänsyn till pris i förhållande till kvalitet.
Givet detta avtal, så väljer vi att justera upp vår värdering av SMG i ett Base scenario på vår prognos för år 2021. Målmultipeln höjs från 12,0x just. P/E till 13,0 just. P/E, vilket motiverar en aktiekurs om 3,99 i vårt Base scenario.