SensoDetect Q1-19


Marknadslansering borde kunna ske under hösten 2019

SensoDetect har en patenterad teknik, vilken använder ljudkombinationer för att snabbt identifiera psykisk sjukdom. Tekniken heter BERA och Bolaget står i startgroparna för att lansera produkten, vilken har möjligheten att minska ledtiderna med minst 50 % i psykiatrin enligt Bolaget. Marknadslanseringen förväntas ske under 2019 och givet den lönsamma affärsmodellen, med BERA, kan SensoDetect potentiellt snabbt belönas av aktiemarknaden vid en lyckad marknadslansering. Baserat på gjord multipelvärdering härleds ett värde per aktie om 1,9 kr i ett Base scenario på 2020 års prognos.


  • Behov av verktyg för att snabbt identifiera psykiska sjukdomar

50 % av personer med mentala sjukdomar utvecklar dem före 15 års ålder. Därav är tidiga diagnoser av stor betydelse, dels för att reducera individens lidande, dels för att minska samhällets omkostnader. 23 % av svårt psykiskt sjuka nås av specialistvård i OECD läder, vilket understryker samhällets behov av snabba och precisa diagnostiseringsverktyg. Givet en lyckosam marknadslansering finns det bra utrymme för SensoDetect att möta marknadens efterfrågan.

  • Framgångar i Bolivia och Sydkorea

Bolagets distributör i Bolivia har sedan tidigare visat upp åtta LOI:s från intresserade köpare. Under september 2018 stod det klart att distributören i Sydkorea meddelat samarbete med två sjukhus i Sydkorea för inledande försök med BERA 3.0. Närmast bedöms utvecklingen i både Sydamerika och Asien som extra intressant att följa, där SensoDetect nyligen kommunicerade att planen är att lansera  i Sydkorea under Q4-19.

  • Lovande resultat från BERA 3.1 – innebär samtidigt förlängd studietid

SensoDetects plan var att kommersialisera BERA under 2018 med start i Bolivia, men då testerna i Bolivia-studien med BERA 3.1 på batteridrift visat en förbättring av kvalitén på mätdata med mindre störningar, valde SensoDetect att skjuta upp lanseringen och istället slutföra studien med enbart BERA 3.1. Analyst Group räknar därför med att en bred marknadslansering kommer ske under H2-19.

  • Affärsmodell möjliggör penetration av höga inträdesbarriärer under 2019

Bolaget säljer BERA-systemet genom en Pay Per Use (PPU)-modell, dels för att underlätta inträde i branschen och dels för att öka den långsiktiga intjäningsförmågan per maskin. Även om BERA estimeras lanseras under H2-2019 är nuvarande likviditet i Bolaget på låga nivåer, varför ytterligare extern kapitalanskaffning under 2019 är sannolikt.

Värdedrivare

3

Historisk lönsamhet

4

Risk profil

3

Ledning & Styrelse

2